[Openstandaarden] EU-landen eensgezind tegen Microsoft

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Mar 23 13:43:22 CET 2004

Herman Bruyninckx wrote:
> On Tue, 23 Mar 2004, Mattias Campe wrote:
>
> [...]
>

> Voor de _aanbieders_, niet voor de _customers_:

Inderdaad hier was ik niet zo duidelijk in, maar die kosten worden
natuurlijk wel gewoon doorgerekend aan de consument (als je wenst te
weten welke aanbieders er reeds zijn:
http://www.passport.net/Directory/Default.asp?lc=1033).

> MS heeft ondertussen  een database met tientallen miljoenen customers

Het zouden er 200 miljoen (da's 20 keer de inwoners van België!) zijn
volgens http://www.microsoft.com/net/services/passport/business.asp,
waar ze duidelijk stellen "Offer 200 Million Passport Users Easy Access
to Your Site"

 > , met een hoop van hun gegevens.

Inderdaad en als je dan zaken leest zoals "Security Vulnerability in
Microsoft .NET
(http://slashdot.org/articles/03/05/08/122208.shtml?tid=172), dan stel
je je toch de vraag wat zo nog allemaal mogelijk is van rampscenario's
en door de grote centralisatie lijkt me dat niet helemaal onrealistisch.

> Dit is een goudmijn voor het betalende internet. Als MS
> daarvan mis/gebruik gaat maken is het tevens een ideale case voor
> de volgende "antitrust"... OpenStandaarden.be zou proactief kunnen
> ijveren voor open standaarden op het gebied van authenticatie en
> authorisatie van customers, genre SAML
>  <http://java.sun.com/features/2002/05/single-signon.html>
>  <http://www-106.ibm.com/developerworks/xml/library/x-samlmyth.html?Open&ca=daw-se-news>
>  <http://www.projectliberty.org/about/faq.html#01>

Voor zover ik mij herinner maakt ook XMPP (Jabber) gebruik van een open
standaard, SASL en TASL als ik me niet vergis (zou het moeten opzoeken).

Mvg,
Mattias