[Openstandaarden] Klacht op hogeschool

William R.J. de Ruijter william at titotop.nl
Wed Mar 24 22:17:50 CET 2004

Hallo,

Naar aanleiding van een strijd met mijn hogeschool kan ik jullie de
volgende mailing tonen.

Ik studeer informatica en maak veelvuldig gebruik van Linux en Mozilla.
Mijn school is echter geheel M$ georienteerd en laat dat op deze manier
blijken.

<quot "technisch verantwoordelijke">
Ik ben binnen IBO onder andere verantwoordelijk voor het technisch
functioneren van de verschillende websites. Ik heb jou website over het
intranet-menu bekeken. In principe ondersteunen we alleen Internet
Explorer versie 5 en hoger. Hiervoor is gekozen omdat volgens onze
statistieken ongeveer 98% van de bezoekers deze browser gebruikt.
Ondersteuning geven op alle mogelijke browsers kost teveel tijd en dus
geld.
<knip>
Ik kan het helaas niet verantwoorden om veel tijd te steken in onderzoek
naar wat dit probleem veroorzaakt, maar als jij een eenvoudige oplossing
hebt, hoor ik deze graag van je.
</knip>
</quot>

Samen met Dieter van Uytvanck ben ik tot het volgende antwoord gekomen:
<quot>
 <knip>
U maakt gebruik van Microsoft Internet Explorer en denkt dat de meeste
bereikbaarheid hierdoor is gegarandeerd. Indien iedereen uitgaat van
deze visie is dit echter een self-fullfilling prophecy: de gebruiker
wordt immers *verplicht* om een bepaalde browser te gebruiken . Wanneer
een site alleen met IE toegankelijk is, zijn de bezoekersstatistieken
ivm de gebruikte browser per definitie niet representatief. Het internet
is in den beginne bedoeld voor iedereen en alle systemen, dat is het
mooie eraan.

De grondlegger van het WWW, sir Tim Berners-Lee, zei hier het volgende
over: "Anyone who slaps a 'this page is best viewed with Browser X'
label on a Web page appears to be yearning for the bad old days, before
the Web, when you had very little chance of reading a document written
on another computer, another word processor, or another network."

U wekt de suggestie dat iedereen maar Internet Explorer moet gebruiken
om gebruik te maken van de intranetsite. Hieruit begrijp ik dat  U
iedereen verplicht een licentie van Microsoft Windows te kopen om
gebruik te maken van de standaard faciliteiten van school. Ik vind dit
onbegrijpelijk en verkeerd.

Verder kan ik het gebruik van Macromedia Flash ook weerleggen door te
denken aan mindervalide mensen. Blinde en slechtziende mensen kunnen
niet uit te voeten met Flash en het wordt door de meeste instanties ook
afgeraden Flash in een website te gebruiken. Meer informatie hierover
kunt u vinden op http://www.drempelsweg.nl .
 </knip>
</quot>

Om de school niet in discrediet te brengen, heb ik enkele onderdelen
weggelaten.

Iets wat ik onbewust voor elkaar heb gekregen, is een verdeeldheid
binnen mijn school. Enkele leraren gaan mee met deze visie, en oefenen
nu druk op de verantwoordelijke(n). Ook binnen de IBO (Algemeen
Systeembeheer) is de discussie losgebarsten of het wel mogelijk is om
MSIE aan te houden als "standaard".

Het lijkt er dus op dat ik een "heilige" oorlog tegen mijn school moet
beginnen. Gaarne zou ik van u misschien nog enkele tips willen hebben
voor het onderbouwen van mijn strijd. Ik wil zeker geen anti-MS lobbie
houden, maar ik wil mensen er wel van bewust maken dat er meer browsers
bestaan dan MSIE.

--
Met vriendelijke groet,

William R.J. de Ruijter