Re(2): [Openstandaarden] Amendering auteursrecht digitale leeromgevingen

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Tue May 11 19:44:35 CEST 2004

At 2004-05-11 15:55, you wrote:

 >Ja, het is nogal straf. Ik ken iemand die klassieke muziek
 >bewerkt/opneemt/etc. Die vertelde me dat als je zelf 'producer' bent van
je
 >muziek (i.e. alle rechten behoren jezelf toe), MOET je lid zijn van SABAM
 >voor je die cd mag verdelen. Je moet de rechten betalen aan SABAM (!), en
 >krijgt dan maanden later +- 80% terug. De rest? Opgegeten door de
 >bureaucratie van SABAM.

1.
Gelijk welk Sabam-equivalent opgericht in een EU-land kan je ipv Sabam
gebruiken (die organisatie moet wel een aanvraag tot erkenning indienen).
Twee Franse hebben al zo'n erkenning: SCAM & SACD (multimedia- &
dramakunst)

2.
Je kan ook je eigen Sabam-equivalent oprichten.
(Misschien moet iemand de cvba Creative Commons oprichten of zo... ;-)

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9