[Openstandaarden] VRT lanceert nieuwe aanpak voor internetradio

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Thu Nov 4 20:44:53 CET 2004

On Thu, Nov 04, 2004 at 08:23:40PM +0100, Frederik Himpe wrote:

> Vanuit puur openstandaarden-standpunt is het dan wel een felle verbetering,
> maar vanuit praktisch standpunt zie ik echter achteruitgang:
>
> 1) Met 16, 32 en 64 kbps in MP3-formaat is de kwaliteit eigenlijk bedroevend
> laag voor breedbandgebruikers, vooral ook nog eens omdat in de stream om de x
> seconden altijd een vervelende "hik" zit.

Kwaliteit is inderdaad niet super. Maar ze zeggen dat ze wachten op
reacties van het publiek om evt. kwaliteit aan te passen. Combineer
dat met het feit dat er al eerder door de grote vraag v/h publiek
ogg-files in online muziekwinkels te vinden waren, en je ziet waar we
naar toe kunnen... Het is een eerste goede stap en dat verdient zeker
een bemoediging.

Die hik ondervind ik hier (in Nederland) toch niet direct. Buffer wat
vergrootten?

> 2) Die fameuze speler (lijkt een niet-crossplatforme Java-applet van Microsoft
> te zijn?), herbergt alle on-demand streams waar je programma's kan
> beluisteren, en die zijn dus nu compleet ontoegankelijk voor
> niet-Windowsgebruikers (ondanks dat ze vermoedelijk ook in MP3 staan).
> Vroeger waren die bestanden op de diverse radiosites toegankelijk via
> rechtstreekse URL's.

Die zijn er ook:

http://www.digitaleradio.be/dab/hoeluisteren/pc/help/gebruiksvoorwaarden/Links_Streams.html

Die flash speler is inderdaad niet echt een mooie oplossing, maar als
ze mp3 streams duidelijk aangeven is dat volgens mij nog veel beter.
Dan kan je tenminste zelf een speler kiezen en die zijn over het
algemeen véél beter en gebruiksvriendelijker dan die pop-up-monsters.

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter

Homepage: <http://www.student.ru.nl/dieter.vanuytvanck/>