[Openstandaarden] Re: DAVID (Digitale Archive ring & Open standaarden)

Peter Strickx peter at strickx.com
Fri Sep 10 17:44:59 CEST 2004

Beste Wim,

Heb gisteren een discussie bijgewoond met de Europese Commissie
en OpenForum rond een 'open file format'. Sun Microsystems heeft
daar bekendgemaakt dat zij het OpenOffice.org formaat zullen overdragen
aan ISO. Dit moet nog door technische werkgroepen en het management
van OASIS en ISO worden goedgekeurd maar de intentie is er toch.

Er is ook een dringende vraag van IDA (Interchange of Data between
(public) Administrations) aan Microsoft en Sun om WordML en het
OpenOffice.org formaat te verzoenen (vb via filters of een gezamelijk
XML-schema).

De opmerkingen over Koffice/AbiWord en andere zijn terecht maar
het succes van een 'open file format' hangt vooral af van de
support van Microsoft voor dit formaat in zijn produkten (en vooral
wat het default formaat is waarin documenten worden gesaved).
Binnen een grote IT-omgeving zoals de federale overheid waar
budgetten/middelen beperkt zijn is het vooral belangrijk om pragmatisch
(veeleer dan dogmatisch) te werk te gaan: planning migratie (hoever ga je
terug in de conversie), kost re-training users, support etc... zijn
belangrijke vragen waar eerst een antwoord moet op gevonden worden
vooraleer te beginnen aan de reis van 'proprietary' naar een 'open'
formaat. Een niet goed geplande migratie is veel schadelijker voor het
imago van bvb OpenOffice dan een late (in vgl. met de rest van de
industrie) maar degelijk voorbereide migratie (en een negatief imago
veranderen is heel moeilijk).

Het kan een les zijn voor andere vormen van informatie-beheer/verkeer
dat afhankelijkheid van een enkele leverancier nooit een goed idee is.

Met vriendelijke groeten,

Peter Strickx