[Openstandaarden] Re: DAVID (Digitale Archivering & Open standaarden)

onegen onegen at softhome.net
Sun Sep 12 14:09:07 CEST 2004

Peter Strickx wrote:

> Beste Onegen,
>

> Bedankt voor deze info. Interessante link. Ik wil de deur niet openzetten
> voor 'de facto' standaarden (wat in DAVID blijkbaar wel het geval is).

Een van de conclusies van DAVID is dat open formaten de beste garanties
bieden op lange termijn.  Met open wordt dan in de eerste plaats bedoeld
dat de specificatie volledig vrijgegeven is. Op die manier kunnen in de
toekomst nog viewers gemaakt worden om die formaten te interpreteren.

Dit is maar 1 factor om te beoordelen of een formaat een open standaard is
of niet.

Het rapport waarnaar ik verwees beschrijft allerlei formaten voor
verschillende types data.  Sommige zijn een open standaard, andere niet.

> Archivering willen we in 2 stukken aanpakken:
>     - er zeker van zijn dat informatie van de informatiedragers kan
> gehaald worden

Over dragers werd in DAVID ook veel onderzoek gedaan.  Van alle problemen
met digitaal archiveren blijkt dit een van de mindere te zijn.
Dragers van vandaag (bv. CD-ROM's) voor 20 jaar willen bewaren heeft niet zo
veel zin.  Binnen 5 jaar bestaat er weer een betere technologie, die meer
kan bewaren op een kleinere oppervlakte (DVD, Blue-ray, ...).  Data moet
toch regelmatig ververst worden, dan kun je het even goed migreren naar een
moderne drager.  Zo ontloop je ook het probleem van verouderde lees- en
schrijfapparatuur.

> (ie. het archiveringsprogramma moet standaard zijn en liefst open-source)
>     - er zeker van zijn dat deze informatie opnieuw kan gelezen worden

Data leesbaar houden op lange termijn is de echte uitdaging.

> Het tweede is nuttiger maar veel moeilijker om op te leggen, vooral omdat
> er geen 'open file format' bestaat (Postscript/PDF komen goed in de buurt
> voor 'uneditable' documenten maar wat doe je met Word/Framemaker etc...).
> Alles omzetten naar SGML/XML is hier geen optie.
> Wat er moet gebeuren met andere types van informatie (vb database) en
> ongestructureerde informatie is voor mij helemaal niet duidelijk.

Gegevens wegschrijven in een open formaat is de oplossing die het meeste
perspectieven biedt.

Idealiter worden bestanden meteen in een open formaat gecreëerd.  In plaats
van Word Doc-formaat, OpenOffice SXW-formaat bijvoorbeeld.

Voor documenten in gesloten formaten stelt DAVID een dubbele strategie voor:
http://www.antwerpen.be/david/b_besluit.htm
Het originele document bewaren maar ook een gemigreerde versie maken. Zo hou
je alle opties open.

Ik ben geen informaticus, dus hoe het allemaal technisch moet weet ik niet.
Heb je al contact opgenomen met de DAVID onderzoekers?
Het project heeft een mail adres: david AT stad.antwerpen.be  Het staat wat
verstopt op de site.

Met vriendelijke groeten,

Onegen

--