[Openstandaarden] Google Talk

Jan Claeys janc+openstandaarden at lugwv.be
Wed Aug 24 14:38:31 CEST 2005

Op wo, 24-08-2005 te 13:41 +0200, schreef Ben Branders:
> Google gebruikt XMPP als achterliggende technologie om hun IM-programma
> aan te drijven. XMPP is voor de meeste mensen hetzelfde als Jabber (hoewel
> het eigenlijk iets anders is ;-). Het voordeel: je kan ieder
> Jabberprogramma gebruiken om in te loggen op Google Talk...
>
> Ik ben alvast blij dat Google gekozen heeft voor een open standaard. En
> misschien is dit wel het extra zetje dat Jabber nodig heeft om door te
> breken bij het grote publiek. ;-)

Als ze nu ook nog eens hun DNS SRV records juist zetten zoals het hoort,
zodat andere Jabber servers berichten naar hen kunnen doorsturen en
zodat Jabber clients op basis van JID + wachtwoord op hun servers kunnen
inloggen, ipv de gebruiker ook nog eens om de server & poortnummer te
moeten vragen...

(Vergelijk het met een mailserver opzetten zonder MX record, buiten van
je eigen gebruikers ga je niet veel mails ontvangen op die manier...)

--
Jan Claeys