[Openstandaarden] [OT] Re: Google Talk

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Fri Aug 26 16:55:20 CEST 2005

Op donderdag 25 augustus 2005 22:39, schreef Ben Branders:
<snip>

> Ik weet wel dat ik een beetje bevooroordeeld ben over Pandion, maar hier
> moet ik je toch tegenspreken.
>
> Pandion wordt vrij veel gebruikt, net omdat het zoveel features heeft. Het
> heeft veel dingen die andere Jabberclients niet hebben: filetransfer,
> avatars etc.

Die clients die ik opnoemde hebben allemaal *meer* features. Buiten Psi
misschien, maar als je een niet-officiële build gebruikt met avatars en
Ad-Hoc commands bijvoorbeeld, dan kan je dat oplossen.

Bv:
* Tkabber: avatars, JEP Statistics Gathering (statistieken opvragen van een
server), JEP annotations (commentaar opgeven over een gebruiker die dan op de
server bewaard word), roster groups (in de meeste Jabber clients kunt ge qua
rostergroepen maar 1 niveau diep gaan, in Tkabber, kunt ge zo diep gaan als
ge wilt en ge kunt contactpersonen ook in meerdere groepen steken),
schaakspel, damspel, reversi (spel), een wereldkaart die via de geolocation
informatie in een vCard uw contactpersonen op een wereldkaart zet,
uitgebreide vCard entries, SASL, TLS, JEP flexible offline message retrieval
(werkt misschien nog niet), service discovery, JEP data forms, aanwezigheid
kunt ge instellen per gebruiker,  chatruimtes (MUC), HTTP Polling,
bestandsoverdracht, privacy lists,...

* Coccinella: whiteboard, avatars, SASL, service discovery, JEP data forms,
chatruimtes (MUC), P2P (dus zonder een echte Jabber-server te gebruiken!: ik
heb dit wel nog niet getest), bestandsoverdracht, privacy lists,...

*JWChat (die weclient): aanwezigheid kunt ge instellen per
gebruiker/chatruimte, chatruimtes (MUC), JEP Message Archiving (geschiedenis
van chatsessies kunt ge bewaren op de server en bij volgende sessies terug
opvragen), HTTP Polling, HTTP Binding,...

> En het is extreem geschikt voor ex-msn'ers door de simpele
> interface.

Das misschien wel waar (dat het op MSN Messenger trekt). Maar dat wil nog niet
zeggen dat een "nog-nooit-MSN-gebruiker" zoals ik die interface zo simpel
vind. ;-)

<snip>

--
Mvg, Sander Devrieze.