[Openstandaarden] Re: nieuws van het front (over hotmail etc.)

Ben Branders ben.branders at skynet.be
Tue Feb 1 15:06:24 CET 2005

Jo Vermeulen - 1/02/05 13:51:
> Transports geef ik je gelijk in. Maar authenticatie, dat hangt volledig
> af van hoe de Jabber client dat aan de gebruiker voorschotelt.
>
> "Gebruiker x" wil jou aan zijn contactenlijst toevoegen. [OK]
> [Annuleren]

Dat zou inderdaad duidelijk zijn, maar ik merk hier toch nog enkele punten
bij op.

* je gebruikt vrij eenvoudig Nederlands. Ik weet wel dat zo goed als
iedere client een vertaling heeft, maar ik heb toch de indruk dat er meer
'Jabber'-taal gebruikt wordt. Er wordt dus authenticatie gevraagd om
iemand aan je roster toe te voegen. En dat zijn al twee moeilijke woorden
voor een beginner. ;-)

* "gebruiker X" wordt meestal weergegeven als de JID. En dan krijg je iets
als 'thebrightone at jabber.org'. Momenteel wordt er wel gewerkt aan een
implementatie om bij het toevoegen van een gebruiker ook een reden op te
geven. De andere persoon ziet dan ook waarom jij hem wilt toevoegen. Dat
kan handig zijn, zeker om bijvoorbeeld ongewenste berichten te voorkomen.
En het zou zeker een oplossing zijn voor die min of meer 'anonieme' JID's.

Jouw 'gebruiker x' is dus wel een goed idee, maar ik ken geen enkele
Jabberclient die het ook zo weergeeft...

> Lijkt me wel duidelijk voor de modale gebruiker.

Inderdaad. Het IS duidelijk. Als je een simpele Jabberclient neemt en als
die dan nog eens een eenvoudig taalgebruik zou hebben, zou het helemaal
goed zijn. Maar Jabber heeft een eigen woordenschat (roster,
authenticatie, ...) en veel gebruikers vinden die gewoon te moeilijk. In
werkelijk gebruiken de meeste Jabberclients meestal de "Jabber-taal" en
maken het de gebruiker onnodig moeilijk.

Zeg tegen een MSN'er dat een roster je contactenlijst is en hij heeft
direct door waarover het gaat (buddy list voor de AOL'ers)...

> AOL is even proprietair als MSN in feite...

Dat is waar, maar het valt op dat AOL-gebruikers sneller te overtuigen
zijn om Jabber te gebruiken dan MSN-gebruikers.

Volgens mij heb je met Jabber net hetzelfde 'probleem' als met
bijvoorbeeld Linux. Je mag zoiets niet opdringen aan iemand, want dan
loopt het gegarandeerd mis. Als er dan iets misloopt, dan geven ze het
gewoon op en dan krijg je de bekende uitspraken van "Jabber is slecht".

Jij en ik weten dat Jabber niet slecht is, maar het is zeer moeilijk om
anderen daar ook van te overtuigen, zonder "overdonderend" over te komen.

Mvg
- --
Ben Branders                       website:   http://bytewarrior.madoka.be
                                 Jabber ID:           ben at jabber.belnet.be