[Openstandaarden] nieuws van het front + feedback 16-jarige

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Tue Feb 1 18:31:33 CET 2005

Antwoord op onderstaande post + onderaan ook feedback van mijn 16 jarige
dochter + mijn analyse.

On Tue, Feb 01, 2005 at 01:16:28PM +0100, Frans Gerbosch wrote:
> 1) de marketing machine van M$ is moeilijk te evenaren of te stoppen.
>    Projecten als 'Jabber' mogen dan nog zo goed zijn, hun annonimiteit en
>    hun onbekend imago maken van Jabber een mini-david tegenover een
>    maxi-goliath.

Daar laat ik me niet door tegenhouden. Als je echt een oplossing hebt
die beter is, dan wint die op lange termijn wel. En wij hebben ook
mensen die marketing kennen. Op zich is het niet verkeerd om M$ als
concurrent te kiezen. "Choose the right enemy" (citaat van Guy Kawasaki
die de marketing van Apple Macintosh tegen het toen oppermachtige IBM
met zijn PC heeft gedaan).

Of kijk naar Skype. 140,000 nieuwe subscriptions per dag ... Maar het
is wel Closed Source (en zit met zijn HQ in Luxemburg ;-)

> 2) de 'waarde' die de huidige gebruikers van hotmail/MSN/... krijgen voor
>    het gratis gebruik is niet meteen subsitueerbaar door een ander concept
>    dit door de kleinschaligheid van de meeste projecten, dit door gebrek
>    aan voldoende meerwaarde, door gebrek aan 'iets' dat de bestaande
>    groep gebruikers zal doen beslissen dat ze willen overstappen. De
>    effort om over te stappen moet op zijn minst gecompenseerd worden.
>    En deze waarde moet meetbaar signifikant zijn.
>    Het kunnen aanpassen van een logo/kleur/font/... is maw niet voldoende.

Ik ben ondertussen nog meer overtuigd dat gratis, online multi-user games
voor de kids de toegang tot een grote markt is, en dat zich ook zonder
reclame, vanzelf zal verkopen (marketing != reclame).

En voor de volwassenen is dat evident dating ... Als je dat beter en/of
goedkoper kan doen dan dating.msn.com (=Match.com een Australische firma;
daar hangen in SFO 20m2 affiches voor in de straten, dus geld hebben ze wel)
of rendezvous.be (staat in de top 10 van de meest bezochte sites van
Belgie) dan heb je direct een product dat zichzelf verkoopt ....

> [...]
>    meer maken maar ook er van uit gaan dat ze als persoon niet interessant
>    genoeg zijn voor een grote speler als M$ om hun prive' leven te gaan
>    uitvlooien...... Maw, een van de zovele nummers die op ons wordt
>    gekeefd zonder dat we er iets van lijken te merken/voelen/ondervinden...
>    Het zijn vaak een happy few die deze waarden hoog in het vaandel voeren
>    die er voor zorgen dat dergelijke waarden voor gros van onze m'ij
>    beschermd blijven.
>
> Zo zijn er nog wel een aantal te bedenken, maar voor mijn stelling is dit

Zelfs dating doen mensen gewoon over sites waarvan ze het eigenaarschap
nauwelijks realiseren, zonder zich vragen te stellen over de privacy ...

> Ik denk dat je het gebruik van Hotmail/MSN/.... alleen gaat kunnen stuiten
> door een 'pakket' aan te bieden van identieke diensten aangevuld met
> minstens 1 extra significant verschillende, maar zeer gegeerde extra
> (free) service.... en voorlopig kan ik er zo maar een bedenken: "Skype".
> Bundel een dergelijke functie samen met webmail met een grotere mailbox,
> .....enz. en je maakt misschien een kans.

Je kan Skype ook perfect zonder jabber of OpenID, dus hoe zou het bundelen
van Skype met hiermee, tot een grotere adoptie van jabber en co leiden ?
Je Skype-ID is _weer_ een andere "online-ID" die bij een commerciele firma zit ...

> [...]
> Kan dit op lange termijn niet een slechte keuze zijn ? Daar kan ik
> nu geen antwoord op geven....
>
> Misschien ben ik pessimistisch volgens sommigen.... Ja dat kan, maar ik
> vrees ook heeeeel realistisch. David verslaat alleen Goliath als hij de
> juiste wapens heeft niet door hem zwart te schilderen....
>
> Vriendelijke groeten,
>
> PS: Misschien is eID een mogelijkheid maar daar geloof ik niet in. Ik heb
> niet het gevoel dat eID zo sexy is voor het gros van de internettende
> medemens dat hij dit morgen perse' wil hebben. Maar hierop reageer ik

Wel ik heb gisteren eens feedback gevraagd aan mijn dochter van 16. Dit
heb ik begrepen:

* "eID voor msn ... wie heeft dat nou nodig ????"

* "over msn praat ik alleen met individuen die ik op voorhand ken en van
   wie ik het hotmail adres krijg."

   (FYI, mijn dochter heeft het afgelopen weekend, een paar uur op amsn op
    Linux (Sarge) gezeten, omdat onze ene Windows PC bezet was voor een
    commercieel spelletje (FIFA en "Ketnetkick") dat alleen voor Windows te
    krijgen is). En zoals al in detail op linuxthuis.be is besproken,
    vinden sommigen wel en sommigen niet (ik wel dus) dat het belangrijk is
    om ook in amsn of dergelijke, die simpele online games en winks etc. te
    implementeren. Mijn dochter blijft klagen dat dat simpele mijnenveger
    spelletje niet op amsn staat.)

* mijn vraag: "chat je dan nooit met onbekenden in een chat-ruimte"

  antwoord (zeer revelerend voor mij, weeral):

  kid: "jawel, alleen op school over de middag, spelen we met een paar
        mensen op jippii.be. Daar kan je met max. 16 in een ruimte."

  Peter: "daar zitten dan toch mensen op die je niet kent ?"

  kid: "Geen probleem, als ze abnormaal doen, dan ga ik er gewoon af."

  Peter: "maar dan hebben ze toch je naam, want dat staat zichtbaar in
          je hotmail adres."

  kid: "natuurlijk gebruik ik niet mijn hotmail adres om daarop in te
        loggen."

  Peter: "best ja, want anders zouden ze je echt kunnen blijven volgen
          en mails sturen en blijven contact zoeken via msn of zelfs via
	  je echte naam je IRL gaan opzoeken ..."

(even gezocht op whois etc. jippii is duidelijk eigendom van de Finse
firma jippii.fi).

En hieruit haal ik dan toch meerwaarde als we een systeem kunnen opzetten dat:

* veiliger is (maar niet via direct gebruik van eID, dat te zwaar is,
  maar wel via een afgeleid systeem, zoals OpenID, dat dus heel
  flexibel toelaat om 2e orde certificaten te maken, waar je in functie
  van de context net zoveel (en zo weinig !) info instopt als je wil).

* voor de kids meer spelletjes biedt

* als je bij de volwassenen direct succes wil hebben, doe je er dating bij ...

* ook op Windows, Macintosh, Linux werkt (en waarom niet als Java applet en
  via een website te benaderen is).

Bij het Googlen om de juiste spelling van jippii te vinden, vond ik
deze site:

  http://groups.msn.com/kidshelpenkids/spelletjes.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=31&LastModified=4675434487776917691

Wel revelerend om te zien welke sites kids gebruiken om spelletjes
te vinden. Dit klopt zeer sterk met wat ik bij mijn kids zie:

*  www.spelletjes.nl
*  www.nuspelen.nl
*  www.cartoonnetworkHQ.net

Is ook waar mijn jongere kids (< 12 jaar) het meeste van hun tijd op het
Internet opzitten (dit werkt allemaal op Mozilla op een Linux met Java
en Flash correct geinstalleerd.) Dat is wat ik zie dat de "markt" nu
vraagt ...

Hiermee ga je IMO veel sneller een grote adoptie krijgen van Linux en
Open Source en OpenID dan via de scholen te werken. School is "saai".
Lever iets "fun" en de marketing gaat vanzelf.

Peter