[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Sean Callens sean.callens at gmx.net
Thu Feb 3 12:36:39 CET 2005

cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:

>Verder speelt hier IMO het fundamentele probleem dat men via een wettekst
>een specifieke technologische oplossing wil verplichten. Da's gewoon niet
>goed.
>
>Beter zou zijn om de ISP's een verplichting op te leggen om inspanningen te
>maken omtrent beveiliging, en de implementatie vrij te laten afhankelijk
>van de omstandigheden.  Eventueel gekoppeld met een set technische
>_aanbevelingen_ (in de trant van 'firewall onder deze omstandigheden',
>'virusscanner onder die omstandigheden' , ...)

> [...]

Daar zit hem het grote probleem.  De mensen hebben totaal geen kennis
van pc-beveiliging.  Ik merk dat maar al te goed in de praktijk (ik werk
bij een ISP).  Er zijn veel mensen die denken dat ze virusvrij leven
omdat hun computer minder dan een half jaar oud is of omdat ze onder
Windows XP werken.  Informatie is de belangrijkste peiler!!

ISP's wijzen alle verantwoordelijkheid altijd af door de kleine
lettertje.  Stel nu dat ze verplicht anti-virusbeveiliging moeten
installeren.  Dan zal er nog steeds een "it wasn't me"-mentaliteit
heersen, aangezien het internet niet de enige manier is om beestjes
binnen te krijgen.  En waar sta je dan?  Een concreet voorbeeld: mijn
ISP heeft een spamfilter.  De reactie van mijn ISP: "Er komt wel spam
door, omdat u er zelf om gevraagd heeft.  U heeft uw e-mailadres ergens
op een site achtergelaten.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken.  Windows is het meest
gebruikte besturingssysteem en zit vol beveiligingslekken.  Ze geven wel
updates uit, maar je moet eens de bijhorende informatie erbij lezen.
Meestal al in het Engels (veel klanten bij ISP's begrijpen geen Engels)
en (als ze al Engels spreken) dan is het voor hun nog Chinees!!  Windows
is de bron van virussen, die updates zijn vaak de remedies.  Het is de
veroorzaker (Microsoft) die verantwoordelijk zou gesteld worden voor het
product dat ze uitgeven.  En iemand die een slecht product creëert, die
zal de kosten dan wel zien oplopen.  Het zal wel doorgerekend worden aan
de klant, maar ik denk dat dan ook wel veel klanten toch eens zullen
kijken naar de alternatieven (vanwege het prijskaartje van
Microsoft-producten).