[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Thu Feb 3 15:24:34 CET 2005

On Thu, Feb 03, 2005 at 01:48:16PM +0100, Frans Gerbosch wrote:
> Allen,
>
> Ik wil hier wel even op inpikken:
>
> Aan de technische kant van heel wat ISP's werd/wordt er wel degelijk over
> na gedacht, maar je zit met meerdere problemen waar geen pasklaar
> antwoord op bestaat:
> 1) niet alle virussen komen via mail binnen, er zijn er ook die binnen
> komen via IM of via P2P bijvoorbeeld.

Heb ik het juist dat die clear-text zijn en je die dus wel zou kunnen
detecteren ? En door het gebruik van betere IM en P2P clients zou je
de gevoeligheid aan die virussen kunnen verminderen ?

> 2) een ISP kan eigenlijk maar een "best effort" service leveren, een
> "gegarandeerde virusvrije service" kan niet. De developpers van virussen
> zijn ook geen dommeriken en zijn permanent op zoek naar nieuwe
> mogelijkheden en gaten.

Maar een ISP die zijn gebruikers aanzet om meer veilige programma's te
gebruiken en op een meer veilige manier online te gaan, kan wel het
aantal virussen verminderen (maar niet op nul brengen).

> 3) Een ISP kan moeilijk al zijn traffic gaan filteren, als hij dit zou
> gaan proberen, kan hij nooit meer voldoende downloadsnelheid gaan
> garanderen.... en als ISP wordt je daar vaak op afgerekend door de
> consument/media.

Dus alleen een distributed oplossing helpt (waar eigenlijk alle
gebruikers een stukje performantie inboeten als ze toch met anti-virus
scanners willen blijven werken).

> 4) Wat immers met mails die bv via vpn's van bedrijfsservers binnenkomt ?
> Hoe ga je als klant bij een gewiste disk kunnen zeggen van waar die mail
> is gekomen, van je ISP of van je werkgever ? Je kan immers niet van een
> ISP verwachten dat hij ook je VPN's gaat scannen....

Evident niet. Maar dat is ook een "interne" zaak voor de firma. Dan moet
deze maar een policy implementeren op het moment dat die traffiek terug
cleaa-text wordt (en dat _doen_ ze ook).

> Doordat het algemeen zo is dat een ISP steeds het "Best effort"-principe
> kan inroepen, hebben ze ook meteen een argument om het voor zich uit te
> schuiven. Omdat bij het aanbieden van 'virus-arme mail' de waakzaamheid
> van de gebruiker dermate verzwakt dat hij er van uit gaat dat hij geen
> risico meer loopt, wat dus zeker niet zo is, maak je hier meteen een
> gewichtig tegenargument van.
> De eindgebruiker moet zowiezo zelf een oplossing installeren....
>
> Ik ben er dus helemaal niet van overtuigd dat het verplichten van ISP's nu
> een realistische oplossing is.

<advocaat van de duivel ...>
Sorry, maar de argumenten hierboven, bewijzen IMHO niet dat het concept
dat ISP's iedereen een virusscanner moeten leveren een slecht idee is.

1) --> dat is net een reden om mensen een virus-scanner te geven die
       naast e-mail ook alle files die via verschillende kanalen
       gedownload worden te checken. Ik ga er nu even van uit dat een
       deftige anti-virus scanner ook een download file die via msn of
       Kazaa binnenkomt gaat checken ?.

2) --> dat is een reden om de virusscanners snel te laten updaten

3) --> dat is een reden om het niet centraal bij de ISP te doen, maar
       om alle gebruikers een virus-scanner te geven.

4) --> en dit is zeker een reden (voor die firma's) om bij alle medewerkers
       (zeker op laptops en thuiscomputers) een een virusscanner te
       installeren en het zelfs zo te regelen dat de gebruiker zelf die
       niet kan afzetten als hij wat teveel gehinderd is door het
       performantieverlies. Ik ben zeker dat dit big-business is
       voor de security integratoren van deze wereld.

Dus, als naieve buitenstaander, kan je makkelijk argumenten vinden
waarom het idee van Dhr. De Coene nog zo stom niet is ...
</advocaat van de duivel ...>

> Het enige waar ik wel volledig mee akkoord ga is dat ISP's een educatieve
> taak hebben naar de gebruikers. Ze moeten immers het goede voorbeeld
> geven, maar je mag er ook realistisch gezien geen wonderen van verwachten.

Geen wonderen, maar het is wel een taak die in alle gevallen, zonder discussie
nuttig is ("do no harm"), en dus zonder twijfel een deel van het subsidiegeld
zou moeten krijgen.

> [...]
> OS werkte en waarom nu geen Windows, dan dat we met onze effectieve taak
> konden bezig zijn van klantenwerving. Het werden dan de volgende keer maar
> gestripte windows-machines waarvan na de beurs de disk werd gewist en een
> cleane image werd terug gezet. We hadden er uiteindelijk meer werk aan,
> maar we konden wel tijdens de duur betaalde beurs op de stand onze
> economische doelstelling verwezelijken.....
> Een ISP heeft dan wel een educatieve taak, maar heeft ook een economische
> verantwoordelijkheid naar haar bestaande klanten en aandeelhouders die ze

In die zuivere business logica moet je gewoon een aparte ISP oprichten, die
dit als focus punt heeft (wij zijn veiliger !). En als dat dan ook tot
goedkopere en betere dienstverlening leidt, dan zal je gewoon meer winst
maken :-)

Maar ik denk dat er ook een maatschappelijke rol is om meer gewone
gebruikers, met meer kennis van zaken op het Internet te krijgen, dus daar mag
een stuk subsidie in training wel.

Uiteindelijk is er al een regeling voor 50% op trainingscheques, dus gewoon
een "erkend trainingscentrum" deze training laten doen en je bent al halverwege ...

> Een ISP kan op zijn minst zorgen dat ze alle OS-en zo goed mogelijk
> supporteert en de klanten informeren dat er bij specifieke OS-en meer
> gevaren zijn dan bij anderen, dat de mogelijkheden van de OS-en
> vergelijkbaar zijn, .....

Mag de overheid hier ook stimulerend optreden door oplossingen die
fundamenteel correcter zijn (opleiding, FLOSS) te subsidieren ?

Het voorstel van Dhr. De Coene is nu eerder beperkend. De ISP _moet_ aan
iedereen een virusscanner leveren ...

> Maar daar begint vaak het probleem bij ISP's.... het gebrek aan voldoende
> expertise en de bedrijfseconomische wil om voor nog geen 20% van de markt
> 80% van het budget van de helpdeskpagina's vol te schrijven....
> Maar soit, da's een andere discussie.

Ze is wel relevant, want het is net die omscholing die veel geld kost en die
de overheid ook zou kunnen subsidieren (na een "officiele" onafhankelijke
studie die aantoont welke oplossing op dit moment veiliger is).

Of als de ISP echt de verplichting krijgt om aan elke _Windows_ gebruiker
een virusscanner te geven, doet de ISP wel een mooie besparing door
zoveel mogelijk gebruikers op Linux en co te zetten. En dan is het weer
wel de vervuiler die betaalt (want een gebruiker van een Windows PC
is dan een duurdere klant, dan een gebruiker met allemaal FLOSS).

Peter