[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Ward Vandewege ward at pong.be
Thu Feb 3 18:26:19 CET 2005

On Thu, Feb 03, 2005 at 06:02:19PM +0100, cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:

> hm, nou draai je de dingen om, het is aan anderen om aan te tonen dat mijn
> machine niet clean is (onschuldig tot tegendeel bewezen)

Hmm, ook dat kan toch nooit iemand bewijzen. Zelfs al heb je de beste
virusscanner in de wereld, hoe kan je ooit bewijzen dat je pc 100% virus-vrij
is (ik spreek over windows he ;)? Je kan iets opgelopen hebben dat 'slaapt'
en pas op een bepaalde datum actief wordt. Je kan iets opgelopen hebben dat
nog door geen enkele scanner herkend wordt. Etc. Zelfs als je computer
gloednieuw is, en je het ding nog nooit online gebracht hebt - hoe weet je
dan zeker dat er op die cd's waarmee je het ding geinstalleerd hebt niks
virus-achtig zat? Het zou niet de eerste keer zijn dat een virus via
installatie disks van software verspreid wordt...

Alle, ik denk dat eisen dat een machine 100% clean is en daar consequenties
aan koppelen gewoon niet realistisch noch verstandig is. We leven niet in een
wereld waar de dingen wit-zwart zijn (ook al willen sommigen ons dat laten
geloven ;). Je kan dus ten hoogste een 'best effort' vereisen, me dunkt. En
dan nog.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -( "Free Software as in free speech, not free beer. Think  )-
Virtual hosting -(       of freedom, not price." -- Richard Stallman       )-