[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Thu Feb 3 20:28:14 CET 2005

Op do, 03-02-2005 te 12:46 -0500, schreef Ward Vandewege:

> Ja. En zelfs dat lukt nog niet zo goed, zelfs voor de grootste providers.
> Telenet bijvoorbeeld.
>
> Die blokkeren op hun relay automatisch de ips van waarop ze spam/virus mails
> gezien hebben.
>
> Maar ze veranderen ook hun ips elk uur of zo.

Je bedoelt 'elk half jaar ofzo'.

Het is uiteraard wél mogelijk om elk uur ofzo een ander IP-adres /aan te
vragen/ (procedure: zet computer uit, wacht een uur ofzo, zet terug aan
-- Met een beetje geluk heb je een ander IP-adres). Maar da's niet het
zelfde.

That said, hoef je maar één keer een besmette mail via een Telenet
SMTP-relay te sturen, en die bepaalde SMTP-relay blockt je. Ze hebben er
een stuk of vijf, schat ik; dat wil dus zeggen dat er maximaal 5
besmette mails doorgeraken. Het duurt dan een paar uur vooraleer die
block opgeheven wordt.

Da's allemaal automatisch.

--
         EARTH