[Openstandaarden] Philippe De Coene (SP.a) en zijn gratis antivirus

Ward Vandewege ward at pong.be
Fri Feb 4 19:43:57 CET 2005

On Fri, Feb 04, 2005 at 06:06:26PM +0100, Peter Vandenabeele wrote:
> Ik heb de hele thread gevolgd, en ik zie dezelfde oplossingen voor de
> *lange termijn* steeds terugkeren en sta er ook volledig achter:
>
> * betere opleiding gebruikers
> * meer inzet van FLOSS

... maar ook en vooral open standaarden; meer FLOSS zal daar vanzelf uit
volgen.

> Maar, ik heb op de hele thread nog weinig alternatieve voorstellen
> gezien die op *korte termijn* (in 2005) het probleem zullen aanpakken.
> De enige die ik zie, zijn:
>
> * op korte termijn Firefox, Thurnderbird, OO.o gaan promoten (ook op Windows).

Als je nuchter en vanuit de praktijk naar het hele virus/malware/etc probleem
kijkt, dan vallen er los van Windows zelf eigenlijk maar 2 grote schuldigen
aan te wijzen: IE en Outlook (Express). In mijn ervaring ben je van 90% van
alle virus infecties af als je overgeschakelt naar een veilige browser (e.g.
Firefox) en een veilige mail client (e.g. Thunderbird). Ja, je zal nog
virussen kunnen krijgen via MSN clients en zo, maar de kans wordt een heel
stuk kleiner, en de gebruiker moet veel idiotere dingen doen om een virus op
te lopen.

Het is weeral voor een stuk een probleem van monocultuur - maar de oorzaak
van alle ellende ligt bij de rampzalige (op vlak van security) design van IE
en Outlook (Express), en de veel te nauwe integratie met het OS.

Dus; ipv wetten te stemmen die het BIPT veel meer werk gaan bezorgen, en daar
een serieuze budgetsverhoging nodig maken (cf. de site van Mr. De Coene), zou
het niet efficienter zijn om bv. via de postkantoren gratis cds uit te delen
met alternatieve, veilige browsers/mailclients, wat gratis antivirus
software, etc ? Gekoppeld met een info-campagne van de overheid op tv en
radio, gaat dat veel meer effect hebben dan wetten stemmen die ISPs
onduidelijke verplichtingen geven die _toch_ niet nagekomen kunnen worden
omdat de dingen nu eenmaal veel ingewikkelder zijn dan ze lijken (cf. de
laatste mail van Frans Gerbosch naar deze lijst).

Dit lijkt me een veel zinniger korte-termijn plan. Zoals eerder gemeld op
deze lijst doet het Kanton Geneve in Zwitserland dat al jaren, gebundeld met
de documenten voor de belastingsaangifte.

(ik denk wel dat als Vlaanderen of Belgie dit zou doen, we dan binnen de
korste keren Bill Gates of Steve Ballmer weer op bezoek hebben, met 1 of
ander dreigement... Maar daar zou ik me geen zorgen over maken :)

> * de mensen de hint geven zelf een gratis virusscanner te downloaden
>
> Zien jullie nog andere ? Zijn deze tegenvoorstellen zwaar genoeg om het
> voorstel van De Coene te vervangen ?

Ik denk van wel. Eerlijkgezegd denk ik dat het voorstel van Mr. De Coene in
de praktijk gewoon niet werkbaar is; het is gewoon kwestie van dat uitgelegd
te krijgen aan de politici, me dunkt.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(  "Be strict when sending and tolerant when receiving."  )-
Virtual hosting -(  RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet -  )-