[Openstandaarden] Provinciaal Bibliotheek Systeem

Curd Delsemme curd.delsemme at lille.be
Tue Feb 8 10:39:32 CET 2005

Hallo allemaal

Doordat ik als systeembeheerder bij een gemeentebestuur aan de slag ben,
kom ik in contact met een gebied waar open standaarden een belangrijke
plaats zouden kunnen innemen: de bibliotheek.

Even schetsen hoe ik de situatie nu zie:

Iedere bibliotheek in vlaanderen mag vrij zijn "bibliotheeksoftware"
kiezen. Voor zover ik weet gaat het hier altijd om closed source
software. Er zijn twee grote spelers: Cipal met Cibis en Geac met het
Vubis pakket. Deze toepassingen gebruiken allemaal hun eigen database.
Om uitwisselbaarheid binnen verschillende bibliotheken te bevorderen is
er een globale catalogus van boeken in elke bib in vlaanderen: de VLACC.

Nu wil de provincie Antwerpen de situatie wijzigen en 1 centraal
web-based systeem op poten zetten voor elke bibliotheek in de provincie.
Dat wordt op deze pagina besproken:
http://www.provant.be/cultuur/bib/_sgg/m3m1s3_1.htm.

Nu, die planning die op die pagina vermeld is, haalt men van geen kanten
doordat de aanbesteding niet meteen vlot verloopt.

Mijns inziens heeft dit niet zo gek veel kans op slagen. Wat als de
provincie Limburg een ander systeem als 'standaard' gaat nemen? Hoe
compatible gaan die dingen dan op Vlaams niveau zijn? Of op Belgisch ...
Het lijkt me beter had men getracht een standaard op te stellen waaraan
een databank voor bibliotheken moet voldoen.

Trouwens, moet openstandaarden.be de provincie er ook niet op wijzen dat
een web-based systeem moet voldoen aan de regels van het W3C en dat ze
dit in hun lastenboek moeten opnemen? Of is er hier al iemand bij het
PBS betrokken?

--
Met vriendelijke groeten,

Curd Delsemme