[Openstandaarden] Provinciaal Bibliotheek Systeem

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Feb 8 13:34:07 CET 2005

On Tue, 8 Feb 2005, Curd Delsemme wrote:

> Doordat ik als systeembeheerder bij een gemeentebestuur aan de slag ben, kom
> ik in contact met een gebied waar open standaarden een belangrijke plaats
> zouden kunnen innemen: de bibliotheek.

Volledig akkoord: dit is een belangrijk thema (of zou het moeten zijn) voor
alle gemeenten.

> Iedere bibliotheek in vlaanderen mag vrij zijn "bibliotheeksoftware" kiezen.
> Voor zover ik weet gaat het hier altijd om closed source software. Er zijn
> twee grote spelers: Cipal met Cibis en Geac met het Vubis pakket. Deze
> toepassingen gebruiken allemaal hun eigen database.

Er zijn nog andere grote spelers, bijvoorbeeld de K.U.Leuven, die de
catalogi van bibliotheken in het Leuvense geintegreerd heeft in hun
systeem. Ze zijn net overgestapt van het ene propietaire systeem naar het
andere, omdat de leverancier van het eerste failliet is gegaan. En nog
hebben ze hun les niet geleerd...

Maar eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke standaard nu best geschikt
is...

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480