[Openstandaarden] [persbericht] Nederlands parlement neemt motieaan om softwarepatenten te stoppen

wim.stubbe at b-holding.be wim.stubbe at b-holding.be
Fri Feb 11 09:59:00 CET 2005

Dieter Van Uytvanck  (11/02/2005  08:57):
> [...]
>========================================================================
>
>Den Haag, 10 februari 2005 -- Het Nederlandse parlement heeft zojuist
>een motie aangenomen die de regering vraagt te verhinderen dat de
>softwarepatenten-directieve als A-item op de agenda van de Raad van
>ministers verschijnt vóór de Commissie de vraag van het Europees
>parlement tot herstarten van de directieve beantwoord heeft.
>Staatssecretaris Van Gennip heeft bevestigd dat ze de motie zal
>uitvoeren zoals ze bedoeld is. De bal ligt nu in het kamp van de

<knip>

>"Door te proberen de vraag van de voorzitters én het antwoord van de
>Commissie voor te zijn heeft de Raad geprobeerd te blijven ontkennen
>dat er iets fout zit.", zegt Jonas Maebe, bestuurslid van FFII. "Het
>Nederlandse parlement legt de worstenmachine van de Raad tijdelijk
>stil, zodat de andere EU-instellingen tijd krijgen om hun zaken te
>bejegenen zoals het hoort. Ik hoop alleen dat de Nederlandse regering
>de motie echt zal uitvoeren."

Bestaat er niet nog een kans dat Van Gennip, net zoals vorige keer, toch op het
laatste moment de motie
niet zal uitvoeren? Kan het Nederlandse parlement daar niets tegen doen?

De parlementen (Nederlands, Europees, Belgisch??) lijk en als heter op aan komt
toch maar weinig te kunnen afdwingen.
Hoewel het volgens mij de verantwoordelijkheid van de Commissie of Nederlandse
regering is om een
parlementaire beslissing naast zich neer te leggen zou een afstraffing hiervan
wel op zijn plaats zijn. Misschien ben ik wel
niet voldoende op de hoogte van dergelijke mechanismen.

<rant>
Mij geeft zoiets toch maar de neiging om tegen meer Europa te zijn tenzij de
macht van het parlement spectaculair zou toenemen.
De raad van ministers en de commissie spelen hier maar een vuil spelletje.
</rant>

Spijtig dat dat steeds op een weekdag is, maar ik kom af als het enigszins past.

mvg,

Wim Stubbe