[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Sun Jan 2 00:21:13 CET 2005

Gegroet,

> vorig jaar hier nog op gejuich onthaald omdat er *legale*
> muziekdownloads waren in MP3 en Ogg Vorbis, maar nu hebben ze er bij
> radio 1 blijkbaar voor gekozen om DRM-"beschermde" WMA's aan te bieden:
> http://www.radio1.be/radio1_master/programmas/1001/r1_1001_vgv/index.html

> Tijd voor reactie én een boycott? Online muziek aankopen doet het
> altijd goed in de pers, dus dit lijkt me een mooie case voor
> OpenStandaarden.be.

En daarbij komt dat ze nummer een stuk duurder zijn dan bij ITMS
(iTunes). Daar is het 99 eurocent per nummer zonder bijkomende kosten.
Bij FreeRecordshop komt daar 29 of 39 eurocent per nummer bij
"transactie-kost".

Ook opvallend is als je eens de algemene gebruikersovereenkomst leest.
Niet alleen hebben ze niet eens de moeite gedaan om die te nemen van
freerecordshop.nl (Nederland) i.p.v. de Belgisch. (zodat er bv. staat
dat je dit enkel mag afspelen op een computer die zich in Nederland
bevind!); maar de beperkingen zijn ook groter dan bij andere online
muziek-shops.

Bij ITMS kun je aangekocht nummers op 5 verschillende computers
afspelen. Bij FRS op 1 computer.
Bij ITMS mag je een onbeperkt aantal CDs branden. Bij FRS maximaal 10.

Ook "interessant" is dat de overeenkomst bepaald dat "bepaalde
muzieklabels extra beperkingen kunnen opleggen", terwijl dat dat bij
ITMS niet het geval is.

Tenslotte is het zo dat FRS software (MS mediaplayer) enkel bestaan voor
windows (en de gebruikersovereenkomst o.a. bepaald dat ik deze software
eventueel op een niet-windows platform zou gebruiken).  Mac en
Linux-gebruikers staan in de kou

Apple iTunes (de software) bestaat officieel voor windows en mac en
draait o.a. via wine op linux/i386.

Allemaal dingen die je eventueel kunt bijvoegen bij uw eventuele reactie
t.o.v. de VRT.

Indien de VRT een keuze maakt voor een bepaalde "shop", dan hadden ze
die wel mogen kiezen die het goedkoopst is voor de eindgebruiker en het
minst beperkingen oplegt.

De VRT heeft hier m.i. heel slecht haar huiswerk gemaakt. Ze had de
muziek-shop veel meer onder druk moeten zetten om de rechten van de
kopers te laten primeren.

Cheerio!