[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Ward Vandewege ward at pong.be
Mon Jan 3 21:12:59 CET 2005

On Mon, Jan 03, 2005 at 08:41:33PM +0100, Peter Vandenabeele wrote:
> Het probleem is volgens mij gewoon fundamenteel niet oplosbaar.
>
> Ofwel heb je een technologie die copieren/archiveren/gebruiken op
> een open manier van de "clear text" versie toelaat (en dan kun je
> niet op een technologische manier belemmeren dat er ook illegale
> copies gemaakt kunnen worden), ofwel heb je een gesloten systeem
> en dan moet je leven met de beperkingen die "men" erop toepast
> (en die zijn niet acceptabel in de praktijk ...).

Inderdaad - vanuit een technisch standpunt. En de conglomeraten die DRM
erdoor aan het proberen duwen zijn hebben dat ook begrepen. Dus gaan ze voor
een hybride 'oplossing' voor hun probleem - een halfslachtige technische
'beveiliging' die de meeste mensen niet kunnen omzeilen, gecombineerd met
draconische wetten (DMCA in de VS, EUCD in de EU, etc) die elk omzeilen van
de 'beveiliging' van content illegaal maakt. Zelfs als je legaal toegang hebt
tot de eigenlijke content.

En dus zitten we nu in een situatie waar:
- je een cd koopt met muziek
- die cd 'crippled' is zodat je die niet kan afspelen in je auto/op je
  computer
- het illegaal is om de 'beveiliging' van de cd te omzeilen om een goeie
  copie te maken die je WEL kan beluisteren in je auto/op je computer/op je
  mp3 speler. Ook al zijn de cd en de hardware legaal je eigendom.

Idem dito voor het afspelen van DVDs op een open besturings systeem.

Voor iemand met een beetje gezond verstand is dit uiteraard klinkklare onzin.
Niet zo, evenwel, voor onze vrienden op het hoogste Europese politieke
niveau.

Dankuwel, Europese Commissie! Goed gewerkt - u heeft de belangen van de
bevolking genegeerd (speelt geen rol - u wordt _toch_ niet rechtstreeks
verkozen), maar gezorgd dat de grote conglomeraten alles krijgen wat ze
wensen.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(       Writing software is more fun than working.        )-
Virtual hosting -(                                                         )-