[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Jan 5 15:33:59 CET 2005

Gegroet,

Tijl Vercaemer schreef:

> Goede brief,  maar die vergelijking met iTunes vind ik vanuit het standpunt
> van OpenStandaarden naast de kwestie.  Ook iTunes gebruikt een gesloten
> formaat.  iTunes voorstellen als een beter alternatief kan volgens mij dus
> niet in een brief uit naam van een vereniging die het gebruik van open
> standaarden wil promoten.

Hihi. Het lijkt mij dat die brief in grote mate gebasseerd is op mijn
opmerking op het radio1 forum (en ook op mijn bericht hier in deze ML).
(best dat ik daar geen copyright op heb, alhoewel .. dat heb ik
eigenlijk wel héé :-))

In elk geval. De opmerking daar was eigenlijk in hoofdzaak gebasseerd op
"prijs" en het "zo weinig mogelijk beperkingen voor de luisteraar" principe.

Ik heb daar niet begonnen over "open standaarden", omdat dat iets is dat
in zo'n forum toch geen enkele waarde heeft. Het was meer een opmerking
om aan de mensen van de VRT duidelijk te maken "dat ze (m.i.) hun
huiswerk slecht gedaan hebben".

Trouwens, uit de discussie die hier ondertussen al gevoerd is, is m.i.
toch al gebleken dat er op dit moment eigenlijk geen open standaarden
voor DRM bestaan.
(en ik denk dat de markt daarvoor in dit moment gewoon nog te nieuw is
om te verwachten dat die uit zichzelf naar een "éénvormige" standaard te
  evolueren).

Het is mij trouwens nog niet duidelijk als het per definitie mogelijk is
om een "open" standaard voor DRM te kunnen hebben. Kan iemand zeggen als
er academische papieren bestaan die kunnen bewijzen dat et an-sich wel
kan: een systeem waarbij de werkmethode en de source-code publiek
beschikbaar is (maar dus niet de uiteindelijke sleutel) en dat kan
werken als DRM systeem.

Pas als dat er is; is het m.i. zinvol om hier een opmerking vanuit het
standpunt van "open standaarden" een mening daarover te schrijven.

Nu, uiteindelijk is deze discussie ook een beetje "academisch". Indien
blijkt dat de itunes client voor windows ook met wine onder linux draait
(en eventueel via i386 emulatie ook op niet-i386 platformen); dan lijkt
me de meeste kwestie van de baan.

Het lijkt me veel beter om er bv. voor te ijveren dat de overheid
bepaalde regels van "vrije beschikbaarheid" oplegt; bv. -als een
bepaalde DRM technologie een bepaald percentage van de markt heeft- het
verplicht wordt om te zorgen dat hun systeem op windows, mac, linux,
*BSD (desnoods in binaire vorm) beschikbaar is voor computers en voor
een aantal draagbare media-players).

En dat best gebeurd dit op Europees niveau.

> Als je zegt dat ook DRM muziek kan gecopieerd worden kun je eventueel
> verwijzen naar software als
> http://spider.nrcde.ru/music/software/eng/vac.html Daarbij kun je dan
> vermelden dat dergelijke software een watermerk zoals dat van vorig jaar,
> niet kan verwijderen.

Maar die watermerken eruit halen kan dan weer op andere methodes.

Watermerken zijn -per definitie- altijd in informatie die niet hoorbaar
zijn; en -aan de andere zijde- is het net zo dat audio-compress codecs
(zoals mpeg, aac, vorbis, ...) gebasseerd zijn op het principe dat men
deze niet-hoorbare onderdelen "weggooit".

Brand je gewatermerkt geluid op een CD (of onderschep het op niveau van
de audio-driver of tap anders gewoon af van de audio connectoren) en
her-encodeer met een andere audio-encoders en er blijft niet meer over
van de watermerk informatie.

> Tijl
Cheerio! Kr. Bonne.