[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Jan 5 18:52:13 CET 2005

Gegroet,

> Dat geeft een serieus kwaliteitsverlies (transcoding) en het zou toch
> wel veel makkelijker zijn als je die files rechtstreeks om op het even
> welke draagbare speler kan draaien? Dat was verleden jaar *wel* het
> geval, met die watermark mp3's en ogg's.

Eerlijk gezegd. Indien je vertrekt van 128 Kbps AAC en dan
"transcodeert" naar 160 Kbps mp3 (VBR) of vorbis; dan ga je niet veel
verschil horen hoor.

Transcodering is vooral een probleem indien je ergens met te-lage
bitrates zit. Het is bv. vooral een probleem bij digitale radio door het
"openvolgen" van encoders en decoders in het transmissie-path tussen het
productie-deel van de radio en het "uitzend" gedeelte van het radio-station.
Indien je een radio via digitale satelliet, -radio of kabel beluistert;
dan is de kans groot dat het door 2 of 3 "encoder-decoder" stappen
gepasseerd is; en je gaat mij niet vertellen dat dat "slechte kwaliteit" is.

Ik denk dan echt niet dat je een stap van high-bitrate AAC naar
high-bitrate vorbis gaat horen hoor! (of je moet ook zo iemand zijn met
van die "gouden oren").

Cheerio! Kr. Bonne.