[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

cobaco (aka Bart Cornelis) cobaco at linux.be
Thu Jan 6 19:51:37 CET 2005

>Q: Waarom kan ik geen andere browser dan Internet Explorer gebruiken?
>A: Nummers uit de Top2004 downloaden werkt alleen met Internet Explorer. De
>    reden hiervoor is dat de DRM beveiliging die gebruikt wordt op
>    FreeDownloadShop.be een Active X component vereist dat momenteel alleen
>    compatible is met Windows Media Player.

LOL, hun website gebruikt niet alleen gesloten standaarden, maar dan ook nog
eens een standaard die iedereen ,die een beetje op beveiliging let,
uitgeschakeld heeft. (XP SP2 houdt Active X ook standaard tegen niet?).
Fantastisch klantvriendelijk.

>Q: Aan Mac/Unix/Linux gebruikers
>A: De houders van het auteursrecht verplichten ons om te zoeken naar
>   manieren om de aangeboden downloads
'De houders van het auteursrecht' lees 'de grote platenmaatschappijen', er
zijn zat labels die geen DRM eisen, en bovendien zelf webwinkels hebben of
ondersteunen die muziek in niet DRM formaat aanbieden (bv. bleep,
magnatune, windawn, puretrack, OD2, synchronisityarkive, audiolunchbox,
emusic, ..., en dat is een lijst na slechts 5 minuten op google). En dat is
nog zonder de vele kleine artisten gerekend die hun muziek via hun eigen
webpagina's beschikbaar stellen (dikwijls zelfs gratis).

Misschien moeten de radiostations maar wat meer 'niet grote label'-muziek
draaien, zou alleszins de originaliteit en kwaliteit van de muziek die ze
spelen ten goede komen :-O

>   te beschermen tegen kopïeren en
>   reproductie.
er is momenteel geen enkele DRM die dit waar maakt (zoals een beetje googlen
overduidelijk aantoont)

>A: Windows Media Player, omwille van de ruime verspreiding van deze speler
>en de geboden bescherming. Soorgelijke initiatieven voor het Mac-platform
>zijn voorlopig schaars of bieden niet de gewenste bescherming tegen
>illegaal gebruik (FairPlay, Harmony, Helix DRM).

hm, ja WMA-DRM is zogezegd veel veiliger dan de andere DRM's, hoewel de
eerste hit op google  voor "WMA DRM break" direct een manier geeft om de
copieerbeveiliging te omzeilen. LOL, ze hebben hun huiswerk niet direct
goed gemaakt.

--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)