[Openstandaarden] Open brief aan de VRT (korte, niet-technische versie)

cobaco (aka Bart Cornelis) cobaco at linux.be
Fri Jan 7 16:35:03 CET 2005

On Friday 07 January 2005 14:39, Kristoff Bonne wrote:
> Gegroet,

> Dit zou ik er zeker bij zetten.
>

> Ik heb deze morgen een mail gekregen van FRS (op mijn reactie van mijn
> bericht in het radio1 forum) en hun standpunt is duidelijk "we moeten
> dit kiezen van de platenfirma's" (ipv gewatermerkte mp3).
>

> Nu, ik kan wel inkomen in hun beslissing. Want zij zijn, in dit geheel,
> eigenlijk nog een te kleine vis om echt zware "eisen" te kunnen opleggen
> aan de platenfirma's.

ben ik het niet mee eens:

er zijn genoeg (kleinere) labels, en artiesten die er geen probleem mee
hebben om hun muziek in een open formaat aan te bieden. De grote labels
hebben de radio nodig om hun gehypte muziek te promoten, Gegeven deze twee
heeft de radio altijd de mogelijkheid om  ervoor te kiezen om meer vrij
beschikbare muziek te spelen. Zullen de kleine labels en vrije artiesten
heel blij mee zijn. Indien in voldoende mate doorgevoerd zie ik de grote
labels daarna alleen maar terugkrabbellen om verdere opmars van de kleinere
indy labels te voorkomen (verliezen ze de laatste jaren zowieso al steeds
meer klandizie aan).

Ik denk dat de radiostations meer dan voldoende gewicht in de schaal kunnen
leggen. Maar dan moeten ze wel bereid zijn om een duidelijk anti-standpunt,
en het voortouw in te nemen, en daar zit 'm denk ik het probleem, ze houden
zich liever in het midden.

--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)