[Openstandaarden] DRM werkt... zelfs spyware kan je niet verwijderen.

Ward Vandewege ward at pong.be
Wed Jan 12 18:05:08 CET 2005

On Wed, Jan 12, 2005 at 05:46:24PM +0100, Mattias Campe wrote:
> Daarnet las ik het op mozbrowser.nl dat een bug in Windows Media Player
> ervoor zorgt dat in plaats van licenties ook spyware gedownload kan
> worden. Dat is probleem nummer 1. Probleem nummer 2 is dat diezelfde
> spyware beschermd wordt door DRM waardoor je hem niet kan verwijderen.
> Meer info vind je op http://www.mozbrowser.nl/node/view/1372
>
> Dit roept de vraag op of DRM niet meer problemen zal creëren dan dat het
> zal oplossen,

Euh - is dat niet de definitie van Microsoft software? ;)

Nee, even serieus, hier komen we eindelijk bij de kern van het probleem. DRM
is ontworpen om de gebruiker buiten te sluiten uit zijn eigen machine. Dit is
een fundamenteel probleem. Als je een hele infrastructuur opzet die toelaat
dat niet de eindgebruiker maar de hardware/software bepaalde dingen beslist
gebaseerd op wat de informatie in de DRM file beschrijft, hoe ga je dan in
godsnaam voorkomen dat er inderdaad allerlei rommel geinstalleerd wordt (al
dan niet met goedkeuren van een media-conglomeraat), die je er onmogelijk nog
af krijgt?

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(   Linux: Your Brain  -  Windows: Your brain on drugs    )-
Virtual hosting -(                                                         )-