[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed Jan 12 21:29:55 CET 2005

On Fri, Jan 07, 2005 at 10:55:10AM +0100, Geert Uytterhoeven wrote:
> Test Aankoop? Tegen koppelverkoop PC+OS mogen ze dan wel nog steeds geen
> bezwaren hebben,

Hmmm. Je opmerking doet bij mij een vraag opkomen. Waar trek je die lijn
bij koppelverkoop ?

Bij een "embedded device" met HW en SW wordt normaal geaccepteerd dat het
device HW en SW heeft en ze niet apart verkocht kunnen worden (voor
zover ik weet, kan de vendor van een auto niet wettelijk verplicht worden
om zijn auto voor een lagere kost zonder SW te verkopen of alleen de SW
te verkopen, zonder de HW erbij; hetzelfde als ik een Sony of een
Philips DVD speler koop, etc. etc.).

Maar bij een "PC" (in de huidige vorm), heeft dat wel "koppelverkoop" als
Dell/HP/IBM een laptop alleen met Windows willen leveren en niet voor
een lagere prijs zonder die Windows licentie.

Wat zijn de argumenten om het ene geval niet als koppelverkoop te zien en
het andere wel ? Moet een leverancier van HW de specs van zijn HW (die
auto, die DVD speler) open maken, zodat iemand er ook SW kan op developen ?

Peter