[Openstandaarden] 100 op 1: WMA en DRM

Geert Uytterhoeven geert at linux-m68k.org
Wed Jan 12 22:14:30 CET 2005

On Wed, 12 Jan 2005, Peter Vandenabeele wrote:

> Hmmm. Je opmerking doet bij mij een vraag opkomen. Waar trek je die lijn
> bij koppelverkoop ?
>
> Bij een "embedded device" met HW en SW wordt normaal geaccepteerd dat het
> device HW en SW heeft en ze niet apart verkocht kunnen worden (voor
> zover ik weet, kan de vendor van een auto niet wettelijk verplicht worden
> om zijn auto voor een lagere kost zonder SW te verkopen of alleen de SW
> te verkopen, zonder de HW erbij; hetzelfde als ik een Sony of een
> Philips DVD speler koop, etc. etc.).
>
> Maar bij een "PC" (in de huidige vorm), heeft dat wel "koppelverkoop" als
> [...]

Voor PCs en Windows is het heel duidelijk: Windows wordt ook apart verkocht en
je kan ook een ander OS voor je PC krijgen.

PC en software vergelijk ik nog het liefst met een CD-speler en muziek-CDs.
Deze vergelijking is trouwens ook interessant voor `tegenstanders' die
verdedigen dat ze enkel PCs met OS verkopen omdat een PC zonder OS niet werkt
en dus een `defect' product is, wat wettelijk gezien niet mag verkocht worden.
Ook een CD-speler werkt niet zonder CDs.

Maar bij embedded devices kan het inderdaad soms heel moeilijk liggen...

Gr{oetje,eeting}s,

						Geert

--
Geert Uytterhoeven -- There's lots of Linux beyond ia32 -- geert at linux-m68k.org

In personal conversations with technical people, I call myself a hacker. But
when I'm talking to journalists I just say "programmer" or something like that.
							    -- Linus Torvalds