[Openstandaarden] thuis kopie

Geert Uytterhoeven geert at linux-m68k.org
Wed Jan 26 13:43:50 CET 2005

On Wed, 26 Jan 2005, Peter Vandenabeele wrote:

> IAMAL :
>
> Ik zie al direct een aantal logische redenen:
>
> * de "technische back-up" copie. Als 1 CDROM fysisch kapot gaat, dan
>   heb ik wel betaald voor een "eeuwig" gebruik van die content (bijv.
>   muziek, PS2 game, een computerspellejte, een DVD, ...). En die dingen
>   gaan kapot, zeker in mijn huis, met kids die gewoon all CD's door
>   elkaar stapelen ...

Inderdaad.

> * als ik 2 CD spelers heb in huis (living en keuken), dan wil ik toch
>   wel niet de CD zelf de hele tijd moeten migreren. Of als in thuis en
>   in de auto (maar niet op't zelfde moment) naar een muziek CD wil
>   luisteren. Maar dan is er wel ergens de verwachting dat ik die 2
>   niet tegelijk ga gebruiken ... (soort van "1 site license" !=
>   "1 seat license").

Niet alleen CD->CD, ook CD->tape, CD->MP3, ... De aankoop van de CD (of DVD, of
...) geeft je een licentie op de _content_. Dus je mag het formaat veranderen
tijdens het copiëren.

Andere probleem met DRM (Digital Rights Management):
  - Hoe de wettelijk voorzienen thuiscopie maken?
  - Hoe gebruik maken van het wettelijk voorziene citaatrecht? De educatieve
    rechten? Enz...
  - Wat als de wettijke termijn van de copyrightbescherming voorbij is en het
    voorheen beschermde werk public domain wordt?

Gr{oetje,eeting}s,

						Geert

--
Geert Uytterhoeven -- There's lots of Linux beyond ia32 -- geert at linux-m68k.org

In personal conversations with technical people, I call myself a hacker. But
when I'm talking to journalists I just say "programmer" or something like that.
							    -- Linus Torvalds