[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Sun Jan 30 09:24:07 CET 2005

On Sun, Jan 30, 2005 at 01:35:05AM +0000, Peter Dedecker wrote:
> Dat zou wel iets zijn voor het linuxthuisproject: als je die distro voor
> de eerste keer opstart, wordt een "linuxthuisID" gevraagd of kan je die
> aanmaken: hiermee wordt je mailclient direct ingesteld (als we een
> e-mailservice meeleveren, wat wel doenbaar en goed zou zijn om de mensen
> een deftige mailervaring ipv hotmail te bezorgen) en dit kan tevens
> dienst doen als jabberID (Sander zal wel met plezier een jabberserver
> opzetten ;-))

Later antwoord ik in meer detail, maar graag zou ik al even je idee
hebben over 2 puntjes:

* simpel, pragmatisch probleem:
  wie gaat de bandbreedte betalen als we zelf een mailservice en/of
  jabberservice aanbieden ? (de oplossing daarvoor kan nog simpel zijn,
  reclame subsidies, koppelen met winstgevende diensten, ...)

* fundamenteel probleem:
  waarom zou je die entiteit vertrouwen om je linuxthuisID te beheren?
  Als dat een flink deel van hotmail ID's zou overnemen, dan wordt je
  dus plots wel de beheerder van een groot aantal ID's waar je
  uiteindelijk ook verantwoordelijkheid moet nemen, t.e.m. bij criminele
  feiten ... (stel je maar eens voor dat iemand door "identity theft"
  met zo'n ID heel verkeerde dingen begint te doen).

Het is natuurlijk cynisch dat M$ nu die rol op zich neemt, en ik
ben niet op de hoogte dat M$ hiervoor verantwoording aflegt aan de
overheid of door enige vorm van certificatie gaat rond de bescherming
van de correctheid van de associatie tussen het hotmail adres en de
echte gebruiker (mijn en jullie kinderen o.a.).

Later antwoord ik graag in meer detail,

Peter