[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Sun Jan 30 10:24:54 CET 2005

On Sun, 30 Jan 2005, Peter Vandenabeele wrote:

[...]
> Dit versterkt misschien wel het argument van Sander dat het opbouwen
> en promoten van chat systemen die een open protocol hanteren
> (jabber clients en jabber servers) een van de meest cruciale acties is
> om een nieuw monopolie van Microsoft in dit soort web gebaseerde
> diensten te vermijden.

Dan is er op dit gebied wat goed nieuws te melden: Belnet (het door de
overheid betaalde snelle netwerk) heeft net een Jabber infrastructuur
geinstalleerd. Ik was toch al van plan om aan het ministerie van onderwijs
voor te stellen om alle leerkrachten en leerlingen via Belnet op
"officiele" nieuws- en discussie-fora te laten werken, ipv al die msn en
yahoo communities. Instant Messaging kan er dan ook in een keer bij :-)

> Maar hoe doorbreek je in godsnaam het netwerk effect als de hele klas
> en de hele bende zich nu met een xxx_xxx at hotmail.com identificeert en een
> Einzelganger met een xxx_xxx at jabber.org voor de rest praktisch niet
> bereikbaar is.

Via het "officiele kader" van het onderwijs, misschien?

Het zal in ieder geval een lange strijd worden, maar wel een waar we wel
met wat argumenten op de proppen kunnen komen. Het zou goed zijn indien
iemand hierover een OS.be rapport zou kunnen opstellen...

> Ik probeer parallellen te zoeken met hoe Mobistar en Orange (BASE) hebben
> moeten inbreken op het initiele monopolie van Proximus:
Dat is niet te vergelijken, omdat er geen equivalent is met de
"koppelverkoop" MSN-hotmail-passport!

[...]
>   (het concept om dat met harde
>   door de staat uitgegeven eID's te gaan linken lijkt me
>   heeeel vreemd.
Vanvelthoven gaat geld uittrekken voor 120.000(!) eID kaartlezers!
Onverantwoord...

>   Op dit moment is alle verkeer via msn en de registratie nog
>   gesubsidieerd door M$ , omdat ze zo een grote fractie van de
>   PC gebruikende populatie aan zich binden in een nieuw monopolie.
>
>   Goedkoper dan gratis kan moeilijk. Maar ooit zal ook M$ hier geld
>   voor vragen (of het protocol sluiten, zodat je minstens een product
>   van hen moet gebruiken om op msn te communiceren).
Het is al niet gratis op dit moment: je betaalt via al de ads die je te
slikken krijgt. _En_ als je de EULA leest staat daar met evenveel woorden
dat MS alle rechten krijgt op alle informatie die je via hun kanalen
verspreidt...!

[...]
>   Als we daar een aantal fun features in een goede jabber client
>   kunnen toevoegen hebben we een voorsprong, die ze toch minstens
>   een keer met een alternatief voor msn in aanraking zal brengen.

Ik vind "fun" toevoegen enkel en alleen om marktaandeel terug te winnen een
heel verkeerde strategie: de bedoeling mag niet zijn om onze jeugd nog meer
ICT als louter en alleen fun te laten bekijken.

> Op een bepaald moment zal er misschien terug
> een "Van Miert" nodig zijn om M$ ter verplichten dat open te maken
> of toch minstens vrije "hotmail ID overdraagbaarheid" wettelijk
> mogelijk te maken ...

Dit probleem is wat ik al een paar jaar aanhaal in mijn contacten met "de
overheid". Heel wat mensen daar snappen het probleem maar al te goed, maar
het is politiek nog niet klaar om de agenda te halen... Een beetje gepor
van onze kant kan helpen, als het gebeurt via een of andere grote krant.
De Tijd, De Standaard en De Morgen moeten voor een gefundeerd artikel rond
deze materie wel open staan. Vroeg of laat...

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480