[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Sun Jan 30 19:45:46 CET 2005

Op zondag 30 januari 2005 02:35, schreef Peter Dedecker:

> [...]
> voor mij ook de enige reden waar om ik nog zo een ID'tje heb.  Die
> account is echter al sinds jaren inactief bij mij (qua mails toch,
> MSN-en lukt nog).  Het enige wat ik nog gedaan heb, is daar mijn profiel
> van in de jaren stillekes helemaal verwijderd.
>
> Velen zien hotmail ook als privacy.  Als je thuis een
> internetaansluiting hebt, dan krijg je daar X aantal adressen bij van de
> provider.  Meestal is dat één mailbox met X aantal aliassen.  En dan zou
> je mail terechtkomen in de inbox van je ouders en kunnen die alles
> meelezen en dat wordt niet zozeer geapprecieerd.

Mijn ouders weten zelfs het "admin" wachtwoord niet meer want dat heb ik
gewijzigd ;-) (mijn vader heeft al een e-mailadres van zijn werk, dus dan kon
ik dat van Telenet aanslagen)

> Met dat hotmailgeval
> hebben ze iets dat voor zichzelf is.  Dit is uiteraard ook bereikbaar
> met andere providers (een tweede mailbox bij dezelfde provider, een
> andere webbased dienst, perso,...), maar mail is tegenwoordig gewoon
> gelijk aan hotmail bij de jeugd.  Denk je mail, dan denk je hotmail.
> Moeten ze een nieuwe mailbox hebben, dan denken ze enkel aan hotmail.

Daar de jeugd van tegenwoordig het toch niet zo heeft voor e-mail (ze
gebruiken dat enkel voor met hun ouders ofzo in contact te komen) en eerder
voor IM, is misschien iets als amessage.de enzo iets voor hen. Die
Jabberserver draait een SMTP-transport en dat werkt zo:

Jantje zijnen Jabber ID is bv.: jantje at amessage.be
Als uw vriendje nu nen e-mail stuurt naar 'jantje at amessage.be' dan gaat dat
bericht naar de amessage.be-server, dan langs Spamassassin, dan langs het
SMTP-transport dat om de 10 minuten de nieuwe e-mails verwerkt en die stuurt
dat dan door naar de juiste Jabber ID (jantje at amessage.be). Als Jantje dan
online is dan ontvangt hij die e-mail direct als een instant
messaging-bericht en kan hij dat direct beantwoorden (via dat
SMTP-transport); als hij offline is, dan blijft blijft dat gestockeert staan
tot Jantje online komt. (dat online komen kan met elke Jabberclient, op nen
computer, op nen GSM,...)

<snip>

> Wat ik ook al gehoord heb als reden, is dat als je een of ander
> "exotisch" adres hebt dat niet al te gekend is, de mensen dat "te
> ingewikkeld" vinden en vragen "hebt ge gene hotmail?"  Dat is gewoon het
> eerste geworden waar men aan denkt.  Net zoals men voor het tikken van
> een tekst direct aan Word denkt.  Uiterst jammer.

Hou u dan voor computerleek een vraag wat voor een beest dat dat is ;-)

> Voor velen is ook de configuratie van een mailclient te moeilijk, als ze
> al weten wat dat is.  Dat ding stelt hen dan vragen naar hun POP/IMAP-
> en SMTP-server.  Da's Chinees voor die mensen.  Hotmail daarentegen: ze
> gaan naar de site, kiezen om te registreren, kiezen een adres/nickname
> en een paswoord en voor de rest zijn 't enkel begrijpelijke vragen die
> gesteld worden: naam, land,...

In principe is dan een registratie op een server als amessage.de dan nog
makkelijker he ;-)

<snip>

> Dat zou wel iets zijn voor het linuxthuisproject: als je die distro voor
> de eerste keer opstart, wordt een "linuxthuisID" gevraagd of kan je die
> aanmaken: hiermee wordt je mailclient direct ingesteld (als we een
> e-mailservice meeleveren, wat wel doenbaar en goed zou zijn om de mensen
> een deftige mailervaring ipv hotmail te bezorgen) en dit kan tevens
> dienst doen als jabberID (Sander zal wel met plezier een jabberserver
> opzetten ;-))

Een simpele vraag zou ook kunnen zijn: "Bij welke provider zijt gij?" <lijstje
met providers in België dat gedownload wordt van het internet om up-to-date
te zijn> en een optie "andere/manueel". En dan moeten die providers enkel nog
een Jabberserver draaien ;-)

<snip>
> Ooit een vergoeding voor vragen lijkt mij echt onmogelijk en zou gewoon
> hun doodsteek betekenen.

De vergoeding is dat je je meer gebonden bent aan Microsoft: MSN is de lijm
die de verschillende MS-producten aan elkaar hangt.

> Dan mag je echt zeker zijn dat iedereen
> overstapt, misschien naar ICQ (waar velen vroeger op zaten die verhuisd
> zijn naar MSN omdat de vrouwen MSN begonnen te gebruiken ;-))

Kdenk dan eerder AIM (AOL); maar das natuurlijk ongeveer hetzelfde he :-)

> omdat dat
> gekender is, maar hopelijk naar jabber.  De mensen zullen echt niet zo
> gek zijn om te betalen voor iets dat ook gratis kan en alsmaar meer aan
> populariteit zal moeten inboeten om die redenen.  Sommigen zullen
> misschien wel héél eventjes betalen en een multiclient of transport
> beginnen gebruiken, maar eens er genoeg volk op dat andere netwerk zit,
> zullen ze wel stoppen met betalen aan MSN.  Maar nogmaals: volgens mij
> wordt dat echt nooit betalend, is niet haalbaar.

Misschien als laatste stuiptrekking van Microsoft? :-D

> We moeten echt wel eens nadenken over het ontwikkelen van
> Jabber-communitysites met allerlei diensten en spelletjes.  Een eerste
> schot: zou het niet leuk zijn om een site op te richten waar je online
> kan schaken tegen een ander en tegelijk chatten via jabber?

Tkabber heeft al een plugin waarmee je kan schaken ;-)

<snip>

--
Mvg, Sander Devrieze.

xmpp:sander at l4l.be ( http://jabber.l4l.be/ )