[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jan 31 01:20:46 CET 2005

On Sun, Jan 30, 2005 at 10:24:54AM +0100, Herman Bruyninckx wrote:
> On Sun, 30 Jan 2005, Peter Vandenabeele wrote:
[...]
> Dat is niet te vergelijken, omdat er geen equivalent is met de
> "koppelverkoop" MSN-hotmail-passport!

Er is inderdaad het verschil dat gsm een gepubliceerde standaard is
(ik neem aan toe te passen tegen RAND condities), terwijl msn gewoon
een proprietair protocol is dat tot nog toe wel een stuk reverse
engineered kon worden.

Ik wou enkel zien wat die nieuwe operatoren hebben gedaan om het
netwerk effect te doorbreken. Maar uiteindelijk is het bij gsm nog
een meer eerlijke strijd, omdat het protocol voor iedereen even
toegankelijk is.

> [...]
> Vanvelthoven gaat geld uittrekken voor 120.000(!) eID kaartlezers!
> Onverantwoord...

Kan je verwijzen naar een gedetailleerde beschrijving waarom dat
onverantwoord is.

> Ik vind "fun" toevoegen enkel en alleen om marktaandeel terug te winnen een
> heel verkeerde strategie: de bedoeling mag niet zijn om onze jeugd nog meer
> ICT als louter en alleen fun te laten bekijken.

Als wat zouden ze het dan meer moeten bekijken ?

Op dit moment zien mijn kids ICT toch vooral als fun (behalve die
Blackboard server die ze moeten gebruiken). Dan heeft M$ toch wel een stap
voor, omdat die de klant zal bieden wat hij wil. En trouwens mijn kids
gebruiken dit ook om te leren programmeren, en om voor school opzoekingen
te doen over allerhande onderwerpen en om naar elkaar opdrachten van huiswerk
door te sturen etc. etc. .

Ik denk echt dat we met "meer fun" de beste kans maken om een
alternatief op te zetten en het monopolie en netwerk effect te
doorbreken. Of met een endorsement van de onderwijzende macht ...
maar waarom zouden die zich daar druk in maken ?

> Dit probleem is wat ik al een paar jaar aanhaal in mijn contacten met "de
> overheid". Heel wat mensen daar snappen het probleem maar al te goed, maar
> het is politiek nog niet klaar om de agenda te halen... Een beetje gepor
> van onze kant kan helpen, als het gebeurt via een of andere grote krant.
> De Tijd, De Standaard en De Morgen moeten voor een gefundeerd artikel rond
> deze materie wel open staan. Vroeg of laat...

Een directe brief naar een aantal politiekers kan ook helpen denk ik.

Ik ben nieuwsgierig naar je exacte argumenten tegen het gebruik van de
eID om kinderen te beschermen tegen ongepaste contacten met "bad guys".
Ik heb wel wat ideeen (in vorige mail al beschreven).

Peter