[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Jan 31 11:19:52 CET 2005

On Mon, Jan 31, 2005 at 07:47:33AM +0000, Peter Dedecker wrote:

> Het platform is "MacOS", Macintosh is de naam van een prehistorische
> computer ;-)

point taken :-)

> [...]
> Ik zou die eID niet zo snel afschrijven.  eID is immers een heel goede
> zet, gebasseerd op open standaarden, en het zou IMHO nogal slecht kunnen
> overkomen als we dergelijk initiatief (all?, de toepassing ervan op dit
> gebied dus) zouden afwijzen.  Misschien kan er wel een gulden middenweg
> gevonden worden: je kan je een jabberID aanmaken zonder problemen, maar
> als je op een "jongeren chatroom" wil, dan moet je eventjes je eID
> gebruiken om aan te geven dat je wel degelijk een jongere bent.  Voor de
> rest geen koppeling jabberID/onlineID <-> eID.

Interessante opmerking. Misschien is de gulden middenweg dan:
* "leeftijdscontrole", zoals in de omgekeerde zin voor aankoop
  sigaretten

* "traceerbaarheid" (naar een ID die wel door de politie, maar
  niet door gewone burgers naar een persoon vertaald kan worden).

  Zoals een "nummerplaat" van een auto, die wel verplicht, openlijk
  zichtbaar, gecertifieerd is (en ook door gewone burgers gebruikt
  kan worden om bijv. bij vluchtmisdrijf een klacht neer te leggen),
  maar anderzijds niet door gewone burgers te vertalen is naar de
  identiteit van de eigenaar van het voertuig (om de privacy niet
  al te hard te schenden).

Dan kan je een systeem bedenken waarbij op chat voor iedereen zichtbaar
(en elektronisch gecertifieerd) is:

* leeftijd van de deelnemer
* een "MD5" van de ID van de andere partij

Dit laat je toe:

* te weten als je niet met een volwassene te doen hebt die zich om
  verkeerde redenen als jongere uitgeeft
* te garanderen dat je telkens met _dezelfde_ persoon spreekt
  (maar je weet niet exact met wie)
* als er echt strafbare feiten gepleegd worden, heb je toch een
  "nummerplaat" die je in je klacht kan vermelden.

> Die specs zijn vrij open, we kunnen idd wel bezorgd zijn, maar het zou
> misschien beter zijn als we kunnen zorgen voor een eerste open
> toepassing die van eID gebruik maakt.  Bij mijn weten kan je dan zelfs
> een of andere prijs winnen van de overheid.  En als dat nu eens een
> dergelijke chattoepassing zou zijn om jongeren te beschermen tegen
> volwassenen met verkeerde gedachten, kunnen we nog een grote kans maken.

Zou je met de huidig beschikbare technologie, de bovenstaande vraag
kunnen implementeren ?

Als je er dan ook nog eens de nodige "fun" factor bijdoet, zodat niet
alleen de ouders tevreden zijn (met de toegnomen veiligheid), maar ook
de jongeren dit leuk vinden, is dit wel een idee.

> Goed geformuleerd.
>
> De rest van de brief ziet er ook wel goed uit, maar ik vraag me wel af
> wat we in die "demonstratie" kunnen tonen.

Zie hierboven ...

> [...]
> wanneer je e-mail had op de studentenserver, een botje dat je elke dag
> het menu van de studentenresto's doorgeeft,...

> In een voorlopige fase kunnen we misschien wel iets regelen via onze
> Werkgroep Vrije Software, of de Zeus WerkgroeP Informatica om een server
> te plaatsen op de universiteit.  Neem dit zeker nog niet aan als zekerheid.

> Dat hebben ze geprobeerd via eBay, maar dat sloeg daar niet meer aan.
> 't Zou moeten zijn dat ze zelf een soort online shoppingcenter opzetten
> (waar hun music-clubje al een voorbode van kan zijn).

Het is perfect mogelijk dat eBay en M$ gewoon allebei die markt (van
online shopping op grote schaal voor de masses) zoveel mogelijk voor
zich willen en daarom niet meer in een partnership wensten te blijven.
Dat betekent niet dat het concept afgeschreven is, maar misschien net
dat het nu serieus begint te worden en de tijd van "pre-competitive
partnerships" voorbij is.

Doen we iets met dat idee voor een jabber / eID implementatie ?

Misschien moet dat soort implementatieideeen naar de linuxthuis.be
lijst verhuizen ? (Is niet meer echt Open Standaarden).

Peter