[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Mattias Campe Mattias.Campe at telenet.be
Mon Jan 31 20:00:11 CET 2005

Peter Vandenabeele schreef:

>Maar hoe doorbreek je in godsnaam het netwerk effect als de hele klas
>en de hele bende zich nu met een xxx_xxx at hotmail.com identificeert en een
>Einzelganger met een xxx_xxx at jabber.org voor de rest praktisch niet
>bereikbaar is.

Toen ik vorig jaar nog op kot zat (een kot met zo'n 200 potentiële
studenten weliswaar) heb ik redelijk actief Jabber proberen te promoten.
Dat was een heel klein succesje te noemen. Nu ik daar echter niet meer
zit, merk ik dat er nog maar weinigen Jabber nog gebruiken. Waarom
zouden ze ook? 90% van degene die ze kennen zitten op MSN.

Net omdat er zoveel op MSN zitten denk ik dat we niemand in de eerste
plaats Jabber moeten gaan "aansmeren" (zo komt het over bij de mensen...
of ik heb er geen verstand van) daar het netwerkeffect véél te groot is
(en wellicht nog groter wordt). Neen, mijn gedacht is om in de eerste
plaats uit te kijken voor een alternatieve client die goed MSN
ondersteunt (met natuurlijk ook Jabber ondersteuning, zelfs al is dat
maar de basis).

Fout zou dan ook zijn om een client te zoeken die véél Jabber
mogelijkheden heeft. Neen, we moeten zoeken naar een client die veel MSN
mogelijkheden heeft. Alles wat de gebruiker gewend was bij MSN Messenger
moet hij ook terugvinden bij die nieuwe client. En Jabber? Die moet zich
gewoon zo onopvallend mogelijk nestelen in de client, zodat we tenminste
kunnen beginnen met een netwerkeffect te creëeren.

M.i. is de beste client hiervoor Trillian Basic, in het achterhoofd
houdende wat zijn beperkingen zijn: iemand die constant een webcam
gebruikt bij MSN zal er zijn gading niet vinden en dan moet je daar ook
je kruit niet aan verschieten. Wat is nu nog het probleem? Helaas biedt
enkel de betalende versie (Trillian Pro) Jabber ondersteuning. Ik hoop
dat ze zo vlug als mogelijk ook voor de basic Jabber gaan aanbieden. Wie
dat ook hoopt, post aub een berichtje in
<http://www.ceruleanstudios.com/forums/showthread.php?s=18ef2932995ae83cde43a4054aeafeca&threadid=63660&highlight=jabber+basic>
of in <http://www.ceruleanstudios.com/forums/showthread.php?threadid=49073>

Allez, dit is mijn persoonlijke mening, maar ik denk dat ik via Trillian
toch enkele mensen ook Jabber zou kunnen laten gebruiken (merk op dat ik
het niet heb over "overstappen naar Jabber", wat zou betekenen dat ik
verwacht dat die mensen MSN links zouden laten liggen). Ik beweer hier
echter zeker niet dat het aan OSB.be is om Trillian actief te gaan promoten.

Groeten,
Mattias