[Openstandaarden] Re: nieuws van het front (over hotmail etc.)

Jo Vermeulen jo at lumumba.luc.ac.be
Mon Jan 31 21:26:00 CET 2005

Op ma, 31-01-2005 te 21:14 +0100, schreef Ben Branders:
> Let's face it. Jabber is nog altijd veel te moeilijk voor het grootste
> deel van de internetpopulatie. Net als Word en Excel trouwens. De meeste
> mensen gebruiken een programma omdat het simpel is en niet omdat het veel
> kan...

Mmmm, daar ben ik het toch niet mee eens. Jabber is IMHO niet moeilijker
als MSN. De meeste mensen zouden ook niet echt problemen hebben om
"technisch gezien" ipv MSN Jabber te gebruiken.

Een groter probleem is het feit dat 90 % iets anders gebruikt. De meeste
mensen zitten met een lege contactenlijst nadat ze een Jabber account
aangemaakt hebben.

En als zij hun vrienden niet kunnen overtuigen om ook Jabber te
gebruiken, zullen ze al vlug terug naar MSN overschakelen. Gewoon al
omwille van het feit dat ze met hun vrienden willen communiceren, en dat
die MSN gebruiken. Zo heb ik ooit iemand van mijn vrienden overtuigd.
Maar hij had enkel mij in zijn Jabber roster staan. Nu gebruikt hij
terug "enkel" MSN.

Als je eens een kritische massa van gebruikers bereikt hebt, lost dat
probleem zich natuurlijk vanzelf op. Maar zover zijn we jammer genoeg
nog lang niet. Enkel in de FLOSS wereld is dat momenteel zo denk ik.

Groetjes,

--
Jo Vermeulen <jo at lumumba.luc.ac.be>