[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Peter Strickx peter.strickx at gmail.com
Fri Jun 17 15:54:35 CEST 2005

Bart,

Er is in Belgie gekozen om het Rijksregisternummer te kiezen om personen mee
te identificeren. Zo'n uniek nummer biedt veel meer voordelen dan nadelen.
We hebben trouwens de verschillende nummers om een bedrijf te
identificeren (BTW, HR etc...) ook vervangen door een enkel nummer
(KBOnummer) omdat het bedrijf anders (afhankelijk van
de overheidsdienst) altijd een ander nummer moest gebruiken in zijn communicatie
met de overheid.
We kunnen misschien een kaartje uitgeven met hierop 14 verschillende
nummers (14 federale overheidsdiensten) en later ook nog een
Vlaams/Brussels/Waals equivalent ?

Volgens mij dus niet zo ongelooflijk stom (ben je tegen het unieke
nummer of tegen
het feit dat dit nummer al informatie over de persoon (geb.
datum+geslacht) bevat ?).
Het certificaat moet een uniek nummer bevatten dat onmiskenbaar aan
een enkele persoon
kan gelinkt worden (richtlijn Europa). Dit nummer kan door iedereen
gebruikt worden als
unieke sleutel voor de persoon. Dus op vrij korte termijn heb je het
equivalent van het
Rijksregisternummer. Waarom het voor iedereen moeilijk maken als het
gemakkelijk ook
kan (wat natuurlijk niet wil zeggen dat we de privacy zomaar willen opgeven) ?

Dat de identiteitsgegevens op de kaart niet beter beschermd worden is zeker voor
verbetering vatbaar en daar (met verbeteringen aan de kaart/software
etc..) zijn we
volop mee bezig.

De generatie van het sleutelpaar wordt tijdens de personalisatie-fase
van de kaart gedaan door de kaartproducent. Dit proces wordt zowel
technisch als procedurieel geaudit (anders kan er geen gekwalificeerd
certificaat worden afgeleverd) en via dit proces is het technisch
onmogelijk om de prive-sleutel van de kaart te halen. De sleutels
worden aangemaakt door
de chip op de kaart.
We denken eraan om op termijn ook een encryptiecertificaat op de kaart
te zetten. Hiervan MOETEN we een backup hebben omdat bij verlies of
diefstal van de kaart het originele certificaat nodig is om
ge-encrypteerde data terug te kunnen decrypteren. Ook dit zal aan een
streng gereglementeerd proces onderworpen zijn.

Met vriendelijke groeten,

Peter Strickx