[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Ward Vandewege ward at pong.be
Sat Jun 18 14:40:22 CEST 2005

On Sat, Jun 18, 2005 at 11:03:09AM +0200, Herman Bruyninckx wrote:
> Inderdaad! De wrevel tegen de "privacy" van de eID doet me denken aan
> Amerika, waar heel veel protest is tegen het invoeren van een
> identiteitskaart, maar waar iedereen wel constant zijn "Social Security
> Number" uitdeelt, alsook de nummers van zijn "two major credit cards" :-)

Hrm - social security nummer ja, dat _moet_ je wel constant uitdelen, je kan
anders gewoon niks doen. GSM abonnement? SSN nodig. Huis kopen? SSN nodig.
Belastingen invullen? SSN nodig. Belastingen voorafbetalen? Je moet je SSN op
je cheque schrijven (electronische transfers zijn ze hier nog niet zo straf
in). Auto kopen? SSN nodig. Nieuwe job? SSN nodig. En ga maar door. Veel
heeft te maken met het feit dat het SSN nodig is om een 'credit check' te
kunnen doen.

Uitdelen van de kredietkaartnummer(s), dat heb ik nog niet zo vaak gezien.
Uiteraard als je iets ermee koopt, maar anders toch niet in mijn ervaring. En
het kredietkaartsysteem zit in se wel wat beter ineen denk ik. De nummers
zijn 'revokable' (niet zo met SSN/RRN me dunkt) - en als er iets teveel op je
kaar gezet wordt heb je dat er met 1 telefoontje naar je bank er weer af.
Terwijl als ze met je SSN gaan lopen, het je een massa tijd en geld gaat
kosten om de miserie van identity theft op te lossen... Uit je
kredietkaartnummer valt ook niks af te leiden over wie je bent, natuurlijk -
of toch niet rechtstreeks.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -( "Fools ignore complexity.  Pragmatists suffer it. Some  )-
Virtual hosting -(     can avoid it.  Geniuses remove it." -- Perlis's     )-