[Openstandaarden] [OT] e-id (nog eens)

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Mon Jun 20 20:43:55 CEST 2005

On Mon, Jun 20, 2005 at 04:01:30PM +0200, cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:
> er, het is de public key die ondertekend wordt door de CA en niet de private
> key (of ben ik nu helemaal mis)?

Ja, maar de public key is uiteraard wel onlosmakelijk verbonden met de
private key, in die zin dat ze alleen kunnen gegenereerd worden door
processoren met toegang tot de private key -- in casu dus alleen de
eID-kaart die de key genereert.

Ik neem aan dat er processen in voege zijn om te voorkomen dat zomaar
gelijk wie een willekeurige public key aan de CA van de overheid kan
aanbieden en toch mag hopen dat er een handtekening van de CA onder
komt. Ik mag ook hopen dat die processen proberen ervoor te zorgen dat
alleen officiële eID-kaarten gebruikt kunnen worden -- geen kaarten die
eerst door Zetes of andere personen geprepareerd zijn.

Dat wil dus zeggen dat de enige manier om een eID-kaart met een key die
op die manier gemaakt is, en /toch/ een signature van de overheids-CA op
de public key heeft, een hoop valsheid in geschrifte en/of omgekochte
ambtenaren omvat. Maar da's geen achteruitgang, want dat hebben we nu
ook.

> ok, dan waarom de overheid en niet de burger?

Omdat de overheid er niet op kan betrouwen dat burgers die voor haar
onbekend zijn, de sleutel op een veilige manier aanmaken. Vermits ze
haar ambtenaren kan trainen, kan ze dat van haar ambtenaren wel
verwachten.

> ? ok, now I'm confused:
> tot nog toe is hier steeds gezegd dat de sleutels zowieso aangemaakt worden,
> en eventueel op vraag van de burger revoked worden.

Zou ook kunnen -- ik ben niet helemaal bekend met dat onderdeel van het
systeem.

--
The amount of time between slipping on the peel and landing on the
pavement is precisely one bananosecond