[Openstandaarden] belasting op elektronica omhoog

Ward Vandewege ward at pong.be
Fri Mar 4 14:51:59 CET 2005

On Fri, Mar 04, 2005 at 02:27:46PM +0100, JanC wrote:
> Ja, stel je voor 30 euro heffing op een sweex routertje van 30 euro  :-P
>
> Maar het is de 'de koning' (lees: de ministers) die bepalen op welke
> toestellen er een heffing komt, en het is ook 'de koning' die bepaalt
> welke uitzonderingscategorieën er eventueel zijn (vb. scholen, sociaal
> zwakkeren, ... de overheid? ;) ).

Ah - ja. Dus; enerzijds keuren de politiekers dit nu goed, maar ze zeggen
erbij dat ze dat toch nooit gaan omzetten in een uitvoeringsbesluit. Ze
verliezen dus niet al te veel stemmen, want er verandert niks, en mensen
herinneren zich dit soort dingen toch niet.

Bedankt, VLD en SP.A.

Fast-forward naar 2006 of 2007. Marcel Heymans van IFPI vindt dat hij een
dikkere mercedes nodig heeft, en belt eens naar 'zijn vriend' de eerste
minister. Die zegt - ah, we hebben daar nog zo'n wet uit 2005, we zullen daar
eens een uitvoeringsbesluitje van maken. 40 Euro op elke computer, lijkt u
dat wat?

En dan krijgen we een situatie zoals met die extra heffing op CD's en DVD's
die ze vorig jaar (of was het 2003?) plots ingevoerd hebben. Stilletjes
beslist op een ministerraad, geen haan die ernaar gekraaid heeft, maar wel
ingevoerd. En dus betalen belgen nu nog altijd minstens 1 Euro voor een
blanco DVD, terwijl je ze over de grens voor minder dan de helft van dat
bedrag kan kopen... Reden voor invoering? 'Ter compensatie van het copieren
van de werken van de artiest op cd en dvd'.

Merkwaardig he, da's precies dezelfde reden die ze nu opgegeven hebben.
Hoeveel compensatie moet er zo wel zijn? Zullen we dan maar meteen ook een
tax gaan invoeren op electriciteit of zo, 'ter compensatie van het copieren
van de werken van de artiest op cd en dvd'? Want je hebt toch altijd
electriciteit nodig om zo'n werk te kunnen copieren?

En dan is er nog de kwestie dan ik niet inzie waarom _iedereen_ moet betalen
aan 'de artiest', zonder daarbij ook het recht te krijgen om te _mogen_
copieren (want als ik me niet vergis is deze wet de omzetting van de EUCD -
dus het is vanaf nu illegaal om de copieerbeveiliging van bv. DVD's te
omzeilen).

Ik ben dit _zo_ beu.

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -(     "The Linux philosophy is 'Laugh in the face of      )-
Virtual hosting -(    danger'. Oops. Wrong One. 'Do it yourself'. Yes,     )-