[Openstandaarden] belasting op elektronica omhoog

Ward Vandewege ward at pong.be
Fri Mar 4 15:38:38 CET 2005

On Fri, Mar 04, 2005 at 03:31:01PM +0100, Sander Devrieze wrote:
> Of een "ramkrakentaks" op auto's en benzine, waarvan het geld rechtstreeks
> naar de vereniging van de (mogelijke) ramkrakenslachtoffers gaat die dit geld
> dan verspreidt onder alle rechthebbenden. Het kan toch niet dat die mensen
> geen geld zouden krijgen voor de kans dat er iemand hun winkel zou
> beschadigen waar ze zo hard aan gewerkt hebben. Zo'n taks zou er ook nog
> moeten komen!
>
> Of de "winkeldiefstaltaks": ipv de diefstallen door te rekenen in de prijs van
> de producten zou men toch beter een taks invoeren op kleding, want daarin
> [...]

Inderdaad - dit is complete nonsense.

Is er eigenlijk een provisie in de tax-op-cd-en-dvd wet om je betaalde
belasting terug te krijgen als je de cd/dvd niet voor het copieren van
muziek etc gebruikt?

Ik geloof dat er in de oude versie van de wet op het auteursrecht wel zoiets
zat.

> Nog erger: waarom moet ik K3 sponsoren als ik Knoppix brandt op een
> CD'tje...ik zie volstrekt geen verband tussen beiden; als het geld dan zou
> gaan naar de makers van Knoppix dan zou het al iets beter zijn (die zou ik
> dat geld nog gunnen)....maar K3 toch niet... (ook ineens een reden waarom
> ondertekende zich nu beperkt tot taksloze CD-RW'tjes (gekocht voordat de taks
> werd ingevoerd) en **goedkopere** en * handigere* hardeschijfruimte)

Roep maar niet te luid - harde schijven zijn waarschijnlijk het volgende
doelwit. Cf. Canada.

Met dat verschil dat het in Canada _wel_ legaal is om muziek te downloaden
van bv. P2P netwerken:

  http://news.com.com/Canada+deems+P2P+downloading+legal/2100-1025_3-5121479.html

Hmm - nu ik er verder over nadenk; is het _downloaden_ eigenlijk illegaal in
Belgie? Of enkel uploaden?

mvg,
Ward.
--
Pong.be         -(  "I love the way Microsoft follows standards.  In much  )-
Virtual hosting -(  the same manner that fish follow migrating caribou."   )-