[Openstandaarden] verslag meeting eID 2005-02-26 Brussel

Peter Strickx peter.strickx at gmail.com
Sat Mar 5 10:04:04 CET 2005

Bart,

Neen, het was niet mijn bedoeling om dit off-list te nemen. Gewoon een
reply gedaan en die gaat meestal naar openstandaarden.be.

Je hebt gelijk dat mijn vergelijking met de wagen nogal mank loopt. Ik
wou hiermee enkel aangeven dat sommige systemen wettelijk ipv.
technisch geregeld worden. Als we de straffen streng genoeg maken in
combinatie met een grote "pakkans" zou dit toch misbruik moeten
afschrikken ? Dit wordt bijna een "verkeersboete" discussie ;-)

Je moet als burger de keuze blijven hebben: vertrouw ik diegene die
mijn kaart vraagt of niet ?
Nogal wat burgers geven vandaag ook hun identiteitsgegevens aan
firma's (misschien niet direct ALLE identiteitsgegevens maar toch
minstens naam, voornaam en adres (soms nog telnr.)) zonder dat daar
"misbruik" wordt van gemaakt. De kaart kan in dergelijke gevallen
helpen om snel de juiste gegevens te geven.
Dat mijn bank de kaart wil gebruiken als "sterke authentificatie"
(vervanging digipass) vind ik een goed idee.
Hotels zijn bvb verplicht om de identiteitsgegevens van hun gasten bij
te houden. De kaart zal hier zeker helpen om dit efficienter en met
betere kwaliteit van de data te doen. Ook in het geval van
"overheidstoepassingen" (bibliotheek, gemeente, voor-ingevulde
formulieren etc...) zal de kaart zeker helpen om sneller en met minder
fouten de identiteitsgegevens op te vragen.

Ik ben het absoluut met je eens dat ik mijn kaart niet zou gebruiken
bij een toepassing waar ik anders ook niet mijn identiteitsgegevens
aan zou toevertrouwen.

Het is waar dat met een betere "technische" bescherming op de
identiteitsgegevens de kaart nog meer zou kunnen gebruikt worden als
sterk authentificatiemiddel (betere scheiding
authentificatie-identificatie).
De huidige middleware voor de eID-kaartlezers verwittigt de gebruiker
wel wanneer er identiteitsgegevens worden gelezen. Het is dus een
software-oplossing (driver kaartlezer) en geen kaart-gebonden
oplossing.

Met vriendelijke groeten,

Peter Strickx