[Openstandaarden] belasting op elektronica omhoog

Peter Van der Beken peterv at propagandism.org
Sat Mar 5 16:34:42 CET 2005

Ward Vandewege wrote:
> Da's nog een andere oplossing, en ik geloof dat dat wel kan. We zouden een
> FLOSS vereniging kunnen opzetten die lid wordt van (het software-equivalent
> van?) SABAM,

Bestaat er eigenlijk een auteursvereniging voor software-programmeurs?

> en zo een stuk van die heffing binnenkrijgt, zodat we eindelijk
> eens wat fondsen zouden hebben om te lobbyen voor _goeie_ wetten... Dan
> zouden onze centen gespendeerd aan de cd-met-tax voor een Knoppix cd
> tenminste niet naar K3 of Helmut Lotti gaan :)

Maar computerprogramma's vallen niet onder geluids- en audiovisuele
werken, ze worden gelijkgeschakeld met werken van letterkunde. Dat is
wat ik niet begrijp aan de "vergoeding voor kopiëren voor eigen
gebruik". Ze wordt geïnd op dragers en toestellen die ook voor het
kopieren van andere werken kunnen gebruikt worden, maar ze gaat
integraal naar Auvibel, een beheersvereniging die enkel rechthebbenden
van geluids- end audiovisuele werken vertegenwoordigd.

Peter