[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed May 11 11:02:04 CEST 2005

On Wed, May 11, 2005 at 02:27:01AM +0200, Peter Dedecker wrote:
> Yups,
>
> Onderstaande is ook op bcol gestuurd.  Bijkomende vraag aan
> Openstandaarden echter: kan er iets opgezet worden om vanuit
> openstandaarden of iets anders een soort petitie of "tips-brief" te
> sturen naar De Standaard om in hun pdf gebruik te maken van open
> standaarden?  Pdf op zich is natuurlijk beter dan .doc (ze zouden gek
> moeten zijn om dat voor een krant te gebruiken, maar soit), doch het
> DRM-gedeelte is allesbehalve open.  Kan er geen techniek op basis van
> watermerken voorgesteld worden?  Wat denken jullie?

Technisch gezien, weet ik dat Dhr. Anthony Belpaire, toen (en misschien
nu nog), bij info2clear hier sterk mee bezig was (de marketing toen was
dat dit een DRM systeem was, dat vooral de schrijvende pers zeer
interessant zou vinden, misschien is dit systeem van De Standaard wel
gebaseerd op technologie die door info2clear is geleverd).

Dhr. Belpaire is nu blijkbaar ook betrokken bij Certipost, want hij
spreekt ook op het L-SEC event op 19 mei.

  15h50 tot 16h10
  Certipost Trust2 e-ID
  Mr Anthony Belpaire, Certipost

Je zou het hem daar kunnen vragen (ware het niet dat er op 19 mei nog 2
andere interessante symposia doorgaan in Leuven ... een van FMTC met
Adi Shamir en een van DSP-Valley met de Sun Real-Time Java guru ...).

Ik heb het ooit eens gevraagd aan Dhr. Belpaire en mijn indruk was dat
het gebruik van Closed Source software essentieel was om in dat scenario
de gebruiksrechten van een document te limiteren (in mijn visie, eenmaal
je een document in clear tekst kan exporteren uit een programma, kan je
toch geen technische belemmering meer opleggen aan het gebruik ?).

HTH (als background),

Peter