[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Peter Dedecker Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Wed May 11 02:27:01 CEST 2005

Yups,

Onderstaande is ook op bcol gestuurd.  Bijkomende vraag aan
Openstandaarden echter: kan er iets opgezet worden om vanuit
openstandaarden of iets anders een soort petitie of "tips-brief" te
sturen naar De Standaard om in hun pdf gebruik te maken van open
standaarden?  Pdf op zich is natuurlijk beter dan .doc (ze zouden gek
moeten zijn om dat voor een krant te gebruiken, maar soit), doch het
DRM-gedeelte is allesbehalve open.  Kan er geen techniek op basis van
watermerken voorgesteld worden?  Wat denken jullie?

Bedankt!

-------- Original Message --------
Subject: De Standaard Online: pdf met DRM
Date: Wed, 11 May 2005 02:24:18 +0200
From: Peter Dedecker
<Peter-puntje-Dedecker- at -VTK-puntje-UGent-puntje-be.verwijderDIThier>
Newsgroups: be.comp.os.linux

Yups,

Sinds kort heb ik een abbonnement op De Standaard Online.  Wat ik vooral
ontzettend handig vond, is dat ik de krant in één pdf-bestand zou kunnen
downloaden en eender waar op mijn laptop (of evt op een andere pc)
bekijken.  Da's echter buiten de waard gerekend: je moet eerste een
ebx-bestand, een soort ebookdinges, downloaden.  Als je dat dan opent
met Acrobat Reader, dan downloadt die het volledige (geëncrypteerde)
pdf-bestand en kan je dat lezen en op je schijf laten staan.

Probleem: dit werkt enkel met Acrobat Reader onder Windows.  Mijn laptop
is single-boot Gentoo Linux en ik heb allesbehalve de behoefte aan
windows op dat ding.  Heeft iemand een idee hoe ik die dingen wat zou
kunnen omzeilen zodat het ook op Linux werkt?  Bestaat er een
DRM-compatibeel systeem onder linux voor die pdf's?

Antwoorden à la "lees de papieren versie" of "zeg hen dat ze een deftig
formaat moeten gebruiken" helpen mij jammergenoeg niet echt verder: de
papieren gazet wordt geript hier op kot en zorgt voor afval; ik heb hun
overigens vrij vriendelijke en behulpzame technische dienst er al op
gewezen dat ze een grote groep potentiële gebruikers in de kou laten
staan, doch ze zeggen dat ze er niets aan kunnen doen omdat het aan de
software van Adobe en hun DRM-partner ligt.  Ik kan wel mijn geld terug
krijgen, maar dat wil ik niet, ik wil een gazet.

Bedankt!

--
Peter Dedecker                     JID: Peter.Dedecker-aapje-amessage.be
Computerpraeses VTK Gent vzw       www.VTK.UGent.be

--
Peter Dedecker                      Peter.Dedecker at VTK.UGent.be
Studentenvertegenwoordiger          VTK Computerpraeses