[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Geert Uytterhoeven geert at linux-m68k.org
Tue May 17 11:37:27 CEST 2005

On Tue, 17 May 2005, Peter Vandenabeele wrote:

> Ik zie het verschil niet. In beide gevallen is de eigenaar van het
> auteursrecht evident eigenaar van de private key. Als die key nu

In het geval van email niet: de eigenaar van het auteursrecht op die email is
de _verzender_, niet de ontvanger.

> obfuscated zit op de hardware van de ontvanger op public hangt toch
> alleen maar af van de technische keuze om symmetric of public key
> encryption te gebruiken ?

De reden hiervoor ligt bij punt 2 hieronder.

>       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
>     dit is niet "je eigen private key" (van de recipient van de data). Het is de
>     private key van de eigenaar van het auteursrecht (de afzender) die je alleen
>     maar beperkte gebruiksrechten wil geven.

Neen, het is inderdaad niet `je eigen private key' (sorry voor de woordkeuze).
Maar het is wel de decryptie-key. Vermits je de decryptie-key niet mag kennen
(anders kan je dingen doen die de houder van het auteursrecht niet wil) moet
hij geobfusceerd worden.

> Dat is de kern van de zaak. Met Open HW en Open SW kan je _verdere distributie_
> van clear-text door de gerechtvaardigde ontvanger niet meer beletten en het is
> net dat wat men in DRM wel wil beletten.
>
> Met gewone encryptie (bijv. van onze pgp e-mails), proberen we alleen de
> data ontoegankelijk te maken voor degenen die niet gerechtigd zijn om ze
> te ontvangen, maar we leggen geen _technische beperkingen_ op aan de
> gerechtvaardigde ontvanger.

Inderdaad. De sterkte van gewone encryptie is dat alleen `de goeden' de
decryptie-key hebben en dat `de slechten' dus de key moeten zien te kraken (wat
heeeeeel moeilijk is gezien het encryptie-algoritme en de keysize).

De zwakte van DRM is dat je de decryptie-key ergens bij `de slechten'
`verstopt': enerzijds mogen `de slechten' de decryptie-key niet hebben, maar
anderzijds moeten ze hem wel hebben, anders kunnen ze niet van de content
genieten. En die `beveiliging' is zwak (vergeleken met de encryptie zelf).

Gr{oetje,eeting}s,

						Geert

--
Geert Uytterhoeven -- There's lots of Linux beyond ia32 -- geert at linux-m68k.org

In personal conversations with technical people, I call myself a hacker. But
when I'm talking to journalists I just say "programmer" or something like that.
							    -- Linus Torvalds