[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Tue May 17 11:40:18 CEST 2005

On Tue, May 17, 2005 at 11:04:22AM +0200, Herman Bruyninckx wrote:
> On Tue, 17 May 2005, Geert Uytterhoeven wrote:
[...]
> FLOSS heeft hier eigenlijk niet direct iets mee te maken :-) Die "truukjes"
> zijn gewoonweg niet compatibel met de wetgeving over auteursrecht: het mag
> niet de OS leverancier zijn die in zijn software inbakt wat de
> interpretatie van de wetgeving van een land is! Ik denk dat het politiek
> beter is om de politici duidelijk te maken dat dit niet "the way to go"
> is...

Ik vrees persoonlijk dat het net andersom zal gaan.

Zodra de content industrie gaat zeggen dat DRM met zijn ingebouwde beperkingen
essentieel noodzakelijk is om nog economisch efficiente distributie van content
te kunnen doen, zal die wet rap aangepast worden.

Uiteindelijk zal de markt (de thuisgebruikers) de politiek wel onder druk zetten
om akkoord te gaan met de oplossing die door de content industrie wordt voorgesteld.

Tenslotte zijn we wel allemaal akkoord met het concept van auteursrecht: dat een
auteur van een stuk "content" het ultieme recht heeft om zelf te bepalen hoe en
wanneer zijn werk al dan niet gedistributeerd mag worden. En als die dat alleen nog
via DRM wil doen, dan is dat zijn goed recht. En als een wet hem daarvan tegenhoudt,
dan zal die wet op termijn sneuvelen onder druk van de grote groep consumenten van
die content.

Wat dan wel doen ? Ik weet niet als watermerken voldoende technische garanties biedt.

Peter