[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Tue May 17 11:45:36 CEST 2005

On Tue, 17 May 2005, Peter Vandenabeele wrote:

> [...]
>
> Ik vrees persoonlijk dat het net andersom zal gaan.
>
> Zodra de content industrie gaat zeggen dat DRM met zijn ingebouwde
> beperkingen essentieel noodzakelijk is om nog economisch efficiente
> distributie van content te kunnen doen, zal die wet rap aangepast worden.
>
> Uiteindelijk zal de markt (de thuisgebruikers) de politiek wel onder druk
> zetten om akkoord te gaan met de oplossing die door de content industrie
> wordt voorgesteld.

Ik denk wel dat de laatste jaren een groeiend aantal van onze politici toch
wat beter op de hoogte zijn geraakt van deze problematiek. Ook Europa zal
zich niet meer blindelings in een door de industrie opgedrongen DRM
avontuur laten storten...

[...]
> Wat dan wel doen ? Ik weet niet als watermerken voldoende technische
> garanties biedt.

Watermerken zijn een technologie waarmee je overtreding van DRM kan
_opsporen_, niet _vermijden_. Dit laatste is de natte droom van de
content-industrie, het eerste is normaal voldoende voor de wetgever.

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
  <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480