[Openstandaarden] De Standaard Online: pdf met DRM

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Tue May 17 15:52:11 CEST 2005

On Tue, 17 May 2005, Peter Vandenabeele wrote:

> On Tue, May 17, 2005 at 03:15:03PM +0200, cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:
[...]
> Goeie uitleg :-)
Absoluut. Een tekst die de materie voor ieder gemiddeld intellectueel
bedeeld persoon duidelijk maakt.

[...]
> Maar anderzijds is er ook de legitieme vraag van de creators van content
> om hun content technologisch te beschermen (zoals Copyright op het legale
> vlak de content beschermt, en we contesteren niet het concept van
> Copyright in de klassieke zin).
>
> Wat is dan het juiste alternatief dat we aan muzikanten en acteurs en
> schrijvers moeten bieden om hun toe te laten om het
> beluisteren/bekijken/lezen van hun werk te licentieren op een manier die
> toch min of meer de kosten deelt over de verschillende "gebruikers" van
> het werk ?

Ik vermoed dat het antwoord eenvoudig is: "Verander je business model!"...
We zitten op zo een van die momenten in de geschiedenis dat een
technologische evolutie ervoor zorgt dat klassieke modellen en beroepen
onder druk komen te staan. Voorbeelden van andere zulke momenten in de
geschiedenis zijn legio: de briefschrijvers, de koetsiers, de
handvlechters, ... allemaal uit de markt gedreven door nieuwe technologie.

Misschien moet de artiest zich meer gaan toeleggen op de toegevoegde waarde
van het optreden: mensen betalen om hem/haar te zien zijn ding doen. Dit is
wat moeilijker voor sommige vormen van kunst dan voor andere, maar dat is
nu ook al het geval met het huidige IP systeem. Films lijken mij het
grootste slachtoffer; muziek, theateracteurs en schrijvers heel wat minder.
Maar zoals de filmindustrie zich aan de video heeft aangepast zijn ze nu
ook al bezig zich aan de computer/Internet-combinatie aan te passen: ze
bouwen filmzalen uit tot theaters waarin de beleving een grootteorde beter
is dan bij de beste "home theaters" zodat mensen betalen om te komen zien.
IMAX is daar al een oud voorbeeld van. Het zal zo zijn dat de
mega-producties die miljarden euros kosten dan minder gaan voorkomen, maar
eigenlijk zijn die helemaal niet maatschappelijk essentieel om artistiek
talent te geven waar het recht op heeft...

Herman
--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
  <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480