[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

FreeAld0 freeald0 at belcenter.com
Thu Nov 10 15:09:48 CET 2005

On Thu, Nov 10, 2005 at 02:15:19PM +0100, yves geunes wrote:
> Het is niet zo dat alles wat aan de serverkant gebeurd,
> daarom ook "beter" is, anders mag je VisualBasic ook "beter dan
> Javascript" noemen,

Het hangt uiteraard nog af van het ontwerp, ik ben inderdaad ook wel op
PHP sites gevalle ndie echt moeilijk waren;
maar daar tegenover staat gewoon dat 100% van de JS sites NIET bruikbaar
zijn onder Lynx, en niet altijd ondeer Links2 en ELinks.

> want ook dat loopt aan de serverkant.
Ja OK.

> Javascript en
> PHP vergelijken lijkt me dan ook vrij moeilijk.

Ik vergelijk ze dus niet, ik zeg gewoon t.o.v. "usability" is die nihil
of quasi voor JS daar waar het meestal prima bruikbaar is met PHP.

> Wat mij betreft is de
> ene een aanvulling op de andere. Verstandig gebruik van javascript kan
> het gebruik van een PHP site door de geschikte css media dan ook
> vereenvoudigen en versnellen.

Als je urls hebt met JS waarvan je zeker bent dat ik ze met lynx, elinks
en links2 kan lezen, laat maar komen.

> Ik maak er een punt van om alle "publieke" pagina's w3c compliant te
> maken, maar gebruik veel javascript in de admin pagina's.

Dat is dan nutteloos om er zoveel moeite voor te doen als je weet wat ik
zopas hebt vertteld: test het maar als je een pc met Gnu/Linux hebt, de
drie browsers zullen wel als rpm of deb package beschikbaar zijn.
(wel ELinks zelf compileren met de SpiderMonkey library).

> Nota: vroeger was de teletekst-site van de VRT redelijk toegankelijk, ze

> Ik snap de relatie tussen bandbreedte en PHP niet.
> In een PHP gestuurde pagina zit bijna enkel wat op je scherm staat,
> terwijl je bij JS gestuurde pagina's naast de meegeleverde code ook de
> mogelijkheid hebt om vanalles mee te sturen wat eventueel pas later
> gebruikt zal worden (preloaded beelden, menu's, audio ...)
> Niet per definitie maar bijna al mijn JS pagina's zijn groter dan mijn
> pure PHP pagina's.

de vrag is, nogmaals, heb je urls van sites die ik kan betreden ookal
gebruiken zij JS?
Als het zo is dat ze onbruikbaar zijn, wat ik sowieso weet, dan zie ik
enkel als goeie zeer interactieve technische alternatief het gebruik van
PHP, ookal vraagt het meer resources.

En anders lijkt de discussie over een toegankelijke site absurd als men
daar tegenover JS begitn te verdedigen.

Ald0