[Openstandaarden] fgov testresultaten: hoe erg het gesteld is metconformiteit fgov sites

Jeroen Vaes jeroen.vaes at telenet.be
Sun Nov 13 16:47:39 CET 2005

On Sunday 13 November 2005 14:14, FreeAld0 wrote:

> Uiteraard, maar we waren toch bezig over JS.

Nee, we waren bezig over toegankelijkheid op websites bezig. Een
javascript-loze website is niet noodzakelijk een toegankelijke website, en
een website met javascript is niet noodzakelijk een ontoegankelijke website.

> Ik die al vijf jaar in het Gnu/Linux e nvrije soft milieu zit, ik weet
> hoe zij daar een flinke inspanning doen om de standaarden te
> respecteren, om JS en Flash te vermijden, nooit heb ik ernstige
> problemen gehad op "hun" sites, en online voting of andere forms heb ik
> ook wel eens ingevuld, etc; als zij het wel kunnen zonder JS, Flash &
> co, waarom zouden anderen het ook niet kunnen? dus dat is in feite het
> probleem, de background en opleiding van onze ICTs die wel weten wat
> fraai is, maar weinig interesse tonen voro het belangrijkste:
> toegankelijkheid voor iedereeen.

Het feit dat sommige applicaties werken zonder JS betekent niet dat het op
andere toepassingen geen meerwaarde kan leveren. Volgens die redenering
hadden we even goed bij gopher kunnen blijven. Zolang er maar voor gezorgd
wordt dat er een alternatief is.

> Met lynx zie ik 1 link die mij naar vrtnieuws.net doorsluist, niets
> meer,
> dus ben ik op mijn begin punt terecht gekomen, kan ik even goed
> rechststreeks naar vrtnieuws net gaan;
>
> met links2 idem,

Dat is ook logisch: de link verwijst ook naar <http://www.vrtnieuws.net/>. Ik
ben niet in de (hoogstwaarschijnlijk onoverzichtelijke) code van
vrtnieuws.net gaan grasduinen om de link naar die player te vinden. Het is
dan ook maar een voorbeeld.

> met elinks nog erger: gewoon blanco page, met totaal nies erop.

Zojuist even elinks ge-apt-get, en dat werkt perfect...

> Tekstbrowsers houden geen rekening met de resolutiewaarden gezien ze het
> niet nodig hebben.

Nee natuurlijk niet. Dat is de bedoeling ook niet. Ik wou alleen maar een
voorbeeldje geven. De "internetradio"-link op vrtnieuws.net opent ook een
pagina in een popup maar niks in browsers zonder JS. Hetgeen ik wilde
aantonen is dat je perfect een link kan maken die een popup opent in browsers
die daar ondersteuning voor hebben, maar die ook werkt in de rest (uiteraard
zonder popup).

> Wat avance, ik val dan toch op vrtnieuws.net met internetradio link in
> JS die dus even min functioneert als tevoren;
> het spijt me hoor!

Je kan het toepassen voor eender welke URL.

--
Jeroen Vaes
Mail: jeroen.vaes at telenet.be
Jabber: jeroenv at amessage.de